Нові цінності для успішного керівника в часи «Афіни»: що потрібно змінити
Дослідження моделей лідерства ведуться вже багато років. Спостереження, проведені до спалаху пандемії, в тому числі велике дослідження, опубліковане в книзі Джона Герзема та Майкла Д'Антоніо «The Athena Doctrine», показує тенденцію, яка значно посилилася в період карантину. Досі панівна модель «сильного директора», лідера, що веде за собою людей, виборює успіх за будь-яку ціну та вибудовує атмосферу конкуренції - повільно відходить у небуття. Сьогодні працівники та ринок праці очікують лояльності, підтримки, поваги та емпатії від керівників.
Це не означає, що настав час «жіночого» лідерства. Настав час побудувати організацію з особливостями, які раніше сприймалися (ймовірно, занадто стереотипно) як більш жіночні. Останні місяці показали, що такі загальнолюдські цінності близькі і чоловікам. І все більше компаній в цей конкретний час приймають модель управління організацією через такі цінності, як: лояльність, співпраця, гнучкість та індивідуальний підхід до кожного працівника. Ось на чому зараз грунтується позиція ефективного лідера та керівника:
- довіра - здається, це ключова цінність. В епоху невизначеності, яку ми зараз маємо, – не тільки зовнішньої, викликаною великою кількістю факторів, незалежних від керівництва компаній, не тільки війною, але й спричиненою глобальними рішеннями, змінами у групах, де рішення приймаються в Лондон, Нью-Йорк чи Париж – довіра стала найважливішою основою.
- Люди повинні довіряти своєму роботодавцю, знати, що керівник подбає про своїх співробітників незалежно від обставин. Слід довірити керівнику й чітко повідомляти про те, що відбувається. Також довіра має бути між колегами, увесь персонал повинен відчувати, що має спільну мету. Директор безсумнівно повинен довіряти підлеглим, якщо вони звернуться до нього у випадку виникнення проблем. Без довіри як спільної цінності в організації – особливо у фінансовій галузі, дуже важко керувати організацією;
- лояльність - саме дана цінність витісняє конкуренцію і стає важливою «цеглинкою» для побудови успішної діяльності фірми. Можливо, ринок став настільки складним і конкурентним, що без співпраці та обміну знаннями, взаємної підтримки та постійної спільної гри всередині компанії, відділу досягнення успіху стає неможливим або дуже складним. Щоб разом працювати й боротися, ми повинні бути впевнені в своїх колегах і підлеглих. Якщо цього немає, внутрішні суперечності забирають дорогоцінний час і відданість, які можна витратити на боротьбу з конкуренцією на ринку. Корпорації, які займаються ж своїми внутрішніми проблемами, залишаються осторонь й підштовхують підлеглих перевіряти свою ринкову вартість ззовні, що завжди призводить до збитків. Лояльність і співпраця в тому сенсі, що всі один за одного, забезпечує комфорт роботи, відчуття сили організації та дає час на створення нових рішень;
- співробітництво - продовжуючи попередню тему, все більше компаній руйнують традиційні силосні структури, щоб створити культури, в яких знання та досвід відділів і людей в організації можуть бути максимально використані. Управління проєктами, коли команди створювалися для об’єднання співробітників різних відділів з однією метою, не є новим. Але створення структур, де ви матрично працюєте з кількома секторами, щоб отримати найкращий бізнес-результат у вашій сфері, – це зовсім новий досвід. Насправді не потрібні великі структурні зміни, щоб компанії оцінили досвід інших відділів. Все більше пунктів входять до їхньої компетенції, тісної співпраці з іншими сферами, а не лише декларативної, як це було раніше. Власне, все частіше без співпраці з іншими відділами неможливо досягти бізнес-цілей, поставлених перед керівниками, співробітниками чи відділами. Сила синергії стала справжнім рушієм, що призвело до успіху в бізнесі та диференціатора ринку;
- емпатія - точніше, індивідуальний підхід до співробітника чи колеги. Ми живемо в цікаві часи, коли більшість з нас працює та ще деякий час працюватиме вдома. В результаті традиційне розуміння робочого дня, коли всі були в офісах 5 днів на тиждень, змінюється. Ми перестали бути спільнотою, а перетворилися на свого роду сукупність індивідів, для яких реальність поза роботою не тільки має значення, але й впливає на роботу. Розробка такої моделі управління собою, а також підлеглими з боку керівника вимагає пізнання ситуації кожної окремої людини. Її слід «внести» до спільних завдань фірми і водночас забезпечити виконання очікуваного результату. Цього неможливо досягти системно, не запитуючи людей про їхню думку та не розуміючи потреби та можливості кожного працівника. Керувати командою без урахування емоцій, прагнень чи очікувань підлеглих – нереальне завдання;
- гнучкість – це остання і, мабуть, найважливіша нова вимога. Наш світ змінився. Змінився підхід до праці, місця та часу роботи. Співробітники очікують іншого підходу від керівників. А бізнес-цілі залишаються тими ж. Крім того, на ринку праці сьогодні працюють одночасно кілька поколінь – однаково важливих, з багатьма спільними рисами, але іноді з дуже різними потребами та очікуваннями. У нас на все були готові рішення, перевірені роками. Зараз настав час створити новий досвід, цінності та індивідуальність. Схоже, що компаніям все частіше потрібно думати про досягнені бізнес-цілі, залишаючи вибір командам та окремим працівникам щодо того, як її досягти. Можна припустити, який режим роботи — стаціонарний, гібридний чи дистанційний — виявиться найефективнішим, але, швидше за все, це буде той, який буде працювати для конкретної організації, відділу чи особи.
Зміни, зміни, зміни…
«Час Афіни» – це не час жінок, хоча не можна ігнорувати дослідження, які показують, що загалом підприємства, якими керували жінки під час пандемії, з усіх боків працювали краще в цей період. Це не означає, що це були виключно геніальні жінки-лідери, але цінності, яких вони дотримувалися, були впроваджені компаніями на різних рівнях. Найближче майбутнє перевірить, наскільки цей час цінностей, які сприймаються як жіночі, буде результативним та чи принесе успіх бізнесу. Скоріш за все, що це ще не кінець змін. Можливо, на нас чекає гібридна модель – поєднання того, що ми називаємо чоловічий і жіночий підходи до управління та бізнесу. Хочеться твердо вірити в синергію в кожній області, але як насправді буде – покаже час.