Мрієте про керівну посаду? Але чи є ви лідером?

З одного боку, керівник - це той, хто має управлінську або наглядову роль чи посаду. З іншого, лідер - це людина, яка підтримує та скеровує групу працівників до досягнення спільних цілей.

Перше визначення базується на офіційному становищі в компанії, справа лише в посаді. Друге -описує роль лідера, тому цей термін фокусується на стосунках між індивідом та групою й результатах цих стосунків.

Як дізнатися, чи є певна людина лідером? Спробуємо знайти відповідь на це запитання у нашій статті.

Справжнє обличчя керівника

Якщо ви дійсно хочете зрозуміти, що таке лідерство, варто почати з трьох основних істин про людей: по-перше, ми біологічно призначені для проживання в групах, завжди були й будемо стадними істотами; по-друге, наша соціальна натура спонукає ладнати з іншими; по-третє, ми також запрограмовані конкурувати за існування, бо від цього залежить наше виживання.

Людьми рухають дві суперечливі тенденції: з одного боку, ми можемо багато чого досягти, об’єднавшись з іншими, оскільки сила та безпека - в групі; з іншого боку - наш успіх є результатом конкуренції з суперниками. Тож ми маємо знаходити спільну мову з іншими, але водночас повинні перевершувати їх.

Якщо цей природний конфлікт інтересів не контролюється, зусилля групи приречені на провал. Успішними є ті команди, які можуть як співпрацювати, так і конкурувати. Мало хто вміє досягти балансу між цими двома тенденціями. Лише ті групи, суперечливі інтереси яких гальмуються та утримуються в рівновазі, мають шанс досягти своїх цілей. Так було тисячі років тому, коли печерні люди створювали групи, і це відбувається сьогодні - в сучасному діловому світі.

Лідерство має на меті допомогти членам команди досягти балансу між внутрішньою гармонією та зовнішнім прогресом - таким чином збільшуючи шанси на успіх для всієї групи.

Тож повернемося до питання: ви є лідером?

Не думайте, що ви можете просто сказати «так». Багато людей мають дуже хорошу думку про себе. Немає значення, що думаєте ви про себе. Ключовим є те, як вас бачать інші - ті, кого ви маєте намір очолити, саме їм доведеться вирішити, чи хочуть вони піти за вами.

Є три способи дізнатись про свої лідерські здібності та навчитися бути хорошим керівником. По-перше, результативність команди - найкращий показник. У минулому вам вдавалося управляти успішно групою людей? Якщо так, і ці успіхи відчутні та вимірювані, отже, ви маєте у своєму розпорядженні прямі докази власної ефективності як керівника.

По-друге, «360-градусна система» зворотного зв'язку може допомогти зрозуміти, що ви робите вірно, а над чим потрібно ще працювати. У керівництві успішність вимірюється результатами  команди, тому фідбек учасників про ваше керівництво дуже важливий. Більшість оцінок системи «360 градусів» зосереджуються на чотирьох аспектах:

  • технічні/ділові навички (ваші професійні вміння, знання);.
  • внутрішньоособистісні навички (як ви поводите себе, як реагуєте на стрес, чи дотримуєтеся самодисципліни, трудової етики, тощо);
  • міжособистісні навички (ваша взаємодія та спілкування з іншими, здатність ініціювати та підтримувати стосунки);
  • навички лідерства (як визначаєте напрямок роботи, делегуєте завдання та оцінюєте їх результативність).

Розглядаючи лідерство як спосіб досягнення успіху для всієї команди, враховуються всі чотири аспекти разом, а не лише той, який найбільше асоціюється з лідерством. Результати «360 градусів» окреслять перспективи вашої команди. Дослідження показують, що з точки зору працівників, які оцінюють свого керівника, найважливішими є такі особливості:

  • чесність - чи можна вам довіряти? Люди прагнуть лідерів, які ніколи не використовуватимуть свою позицію для власної вигоди;
  • справедливість – чи бачать люди, що ви приймаєте рішення раціонально, беручи до уваги всі можливі наслідки, а також ризики та потенційні вигоди, стратегічні й тактичні елементи? Підлеглі хочуть знати, чи вмієте ви вчитися на помилках і визнавати власну неправоту;
  • компетентність - чи впевненні люди у ваших знаннях, чи вважають вас достатньо освіченим для керівництва? Чи маєте ви технічні або ділові знання, які дозволять команді рости?
  • розуміння та бачення - чи вбачають підлеглі у вас того, хто може пояснити місію компанії, як вона пов’язана з їх щоденною роботою, у який спосіб її можна реалізувати?

По-третє, існує досить багато досліджень щодо рис характеру успішних керівників, і вище згадані чотири вимоги допоможуть легко це оцінити. Дослідники особистостей здатні передбачити ефективність чийогось керівництва на основі їхніх рис характеру та відповісти на питання, чи проявите ви себе справжнім лідером.

В основному є три аспекти особистості, які формують лідерські навички:

  • світла сторона - якість вашої щоденної роботи. Такі якості, як рішучість та емоційна стійкість, які дозволяють ефективно працювати з різними людьми, особливо важливі, коли ви хочете добре керувати групою;
  • темна сторона - ці риси можуть стати більш вираженими, коли керівник знаходиться під тиском, не в змозі керувати собою, або перебуває в стресі. Такі аспекти погіршують спілкування та побудову відносин, заважають розвитку та руйнують гармонію між конформізмом та індивідуальним мисленням й незалежністю;
  • цінності - хоча цінності пов'язані з особистістю, вони не є її частиною. Цінності більше стосуються чиїхось намірів чи уподобань. Ключем до ефективного керівництва є інтеграція особистих цінностей із цінностями вашої організації. Наприклад, людина, для якої важлива атмосфера творчості та експериментів, не піде у компанію, де на першому плані процедури та протоколи, суворі правила охорони праці, про які неможливо забути навіть на мить.

Використовуючи ці оцінки рис особистості, можна краще зрозуміти свою здатність ефективно керувати людьми, навіть якщо ви раніше не обіймали управлінську посаду. Розуміння ваших сильних сторін та можливостей розвитку з точки зору соціальної цілісності, справедливого судження, професійної компетентності та бачення майбутнього, допоможе вибрати шлях удосконалення  себе як лідера.