Заздрість на роботі: як з цим боротися?

Вашого колегу Андрія знову підвищили, Іван з відділу збуту вивчив вже третю іноземну мову, Олена заробляє у два рази більше вас… Здається, у всіх навколо справи йдуть якнайкраще, а вас це злить та нервує? Ви вважаєте, що вони не заслуговують на такі результати?

Якщо хоч раз виникали схожі відчуття, отже, заздрість вам добре знайома. Але ця риса, особливо в професійному житті, може бути руйнівною й негативно вплинути на вашу ефективність.

Як з цим боротися? Що можна зробити в такій ситуації? Чому у вас виникає заздрість до колег по роботі? Прочитайте нашу статтю та дізнайтеся про усе це більше!

Заздрість на роботі

Заздрощі можуть проявлятися різними способами. Ми можемо позаздрити підвищенню по службі, хорошим контактам з начальником і колегами, легкості спілкування, вмінню й зібраності в будь-якій ситуації. Ми також можемо позаздрити успіхам в особистому житті, розумовим здібностям  та навіть ідеально укладеній зачісці чи присутності гарного смаку й чудового одягу.

Це переважно неприємне почуття може виникати з багатьох причин і мати різний перебіг. Часто заздрість є «здоровим» відчуттям, що спонукає нас діяти – якщо хтось набув нових навичок, які оцінив начальник, це означає, що ми також можемо це зробити. Тому ми «закочуємо рукави» й вкладаємо в роботу більше енергії, але ми також точно знаємо власну кінцеву мету. Саме так звана «легка», або «біла» заздрість на роботі дозволяє нам стати кращим.

Наприклад, Аліна вивчила ще одну іноземну мову. Завдяки цьому вона підвищила свої компетенції. Це вже третя іноземна мова, якою дівчина вільно володіє. Її колега Марія заздрить Аліні цій майстерності, сама ж знає лише німецьку на середньому рівні. Однак, підбадьорена успіхом подруги, вона записується на мовні курси, щоб розширити свої компетенції. Марія запланувала вивчити німецьку на поглибленому рівні та почати вчити французьку.

Проте може статися так, що заздрість наростає, поглинає наші думки й розум. Таким чином, ми можемо навіть створювати перешкоди тим, кому заздримо, аби зменшити їх успішність. Це дуже небезпечна ситуація, вона може створити конфлікти, нездорову, токсичну атмосферу.

Ось приклад: нещодавно пані Софія пройшла додаткові тренінги та підвищила свої компетенції. Тепер вона може виконувати більше обов’язків, за що керівник нагородив її підвищенням. Її колега з відділу, Ігор, заздрить Софії. Він насолоджується кожною її помилкою чи невірним рішенням, а усім колегам по офісу розповідає, що вона отримала підвищення через роман з директором.  Ігор настільки заздрить, що вигадав неправдиву інформацію, аби почувати себе краще. Насправді це дуже погана ситуація, особливо, для Ігоря.

Ми дуже багато втрачаємо, дозволивши заздрості взяти гору над нами. У нас накопичується багато негативних емоцій, нам важче зосередитися, нічого не хочеться робити, ми втрачаємо мотивацію до дій. Уся енергія йде на заздрощі, нас постійно гризуть думки: що ж є в іншої людини такого, чого немає у нас? Ми щасливі, коли в успішних колег щось не виходить, або у них виникають проблеми.

Такий підхід може призвести до зниження якості не тільки роботи, а й життя. Людина стає розчарована, дратівлива, а отже, викликає негативні емоції в інших співробітників. Для фірми це буде токсичний працівник, який порушує робочу атмосферу та діяльність компанії.

Чому на роботі виникає заздрість?

Часто заздрощі виникають через низьку самооцінку. Ми не дуже віримо у свої здібності та навички, тому захищаємо себе від цього, заперечуючи компетенції й успіхи інших людей. Ми не помічаємо позитивних сторін своєї роботи й акцентуємо лише на своїх недоліках, що негативно позначається на якості виконання нами обов’язків. Водночас ми знаємо все про навіть найменші помилки колеги, якому заздримо.

Також заздрощі виникають, коли ми відчуваємо, що до нас ставляться несправедливо, наприклад, бос віддає перевагу одному зі співробітників,  тому він отримує підвищення. Ми не враховуємо, що причиною цього можуть бути кращі навички колеги. Часто це пов’язано з тим, що в дитинстві ми відчували несправедливість батьків стосовно нас – наприклад, молодших братів і сестер, на нашу думку, несправедливо балували. Пізніше ми переносимо ці ревнощі в дорослому віці на роботу.

Як боротися із заздрощами на роботі?

Перший крок – це усвідомити власні вміння та здібності. Іноді здається, що хтось із колег багато чого вміє чи знає, тому ми заздримо йому через це.  Але зосередьтеся на собі, тоді ви помітите, що також маєте багато різних вмінь, можете виконувати так само безліч справ. І нехай це будуть інші вміння, ніж у вашого колеги, але ж не можуть усі бути однаковими та володіти ідентичними здібностями!

Не потрібно зосереджуватися на інших більше, ніж на собі. Варто намагатися думати про свої обов’язки, знання та кар’єру. Запитаймо себе: чи дійсно ми хочемо робити саме те, що робить колега з іншого відділу, чи однакові у нас з ним цілі та цінності? Можливо, ми настільки різні, що порівнювати себе з ним – це велика помилка.

Якщо ж є підстави для заздрощів, наприклад, хтось  несправедливо отримав підвищення, а ми залишаємось осторонь, просто відверто обговоріть це з директором. Однак слід пам’ятати, що до такої розмови потрібно готуватися по суті, наводити аргументи, що ми дійсно заслуговуємо на підвищення.

Ніколи не робіть навмисно шкоди іншим лише тому, що ви заздрите.  Зробіть чужі успіхи рушійною силою для себе, нехай це буде вашим стимулом для власного розвитку та росту. Пам’ятайте, що якщо хтось досяг хороших результатів, ви також можете це зробити. Але замість того, щоб гнітити себе думками, чому не ви на його місці, беріться до роботи. Без власного внеску не може бути успіху.

Заздрощі на роботі можуть перешкодити професійній кар’єрі. Тож якщо ви це відчуваєте, спробуйте знайти причину та боротися з наслідками!