Слова мають силу, або як розповідати про свої невдачі
Про успіхи та сильні сторони можна легко розповісти в резюме. А як щодо моментів, які пов’язані з невдачами чи кар’єрними потрясіннями? Пам’ятайте, слова мають велику силу, як і ваше ставлення до певної ситуації. Правильно підібрані вирази допоможуть адекватно описати прогалини у вашій кар’єрі .
Унаслідок пандемії багатьом людям довелося відмовитися від колишніх планів, деякі втратили роботу, проєкти, замовлення, іншим довелося перекваліфікуватися або змінити галузь. На думку, психологів, різноманітні проблеми та негативні наслідки пандемії стали значною мірою спільним досвідом. Багато людей опинилися в подібній ситуації та зустрілися з однаковими труднощами. Завдяки цьому з’являється відкритість і розуміння. Це не табуйовані теми, вони стали близькими всім нам. Це можна побачити навіть у рекламних повідомленнях, які прямо говорять про емоції та труднощі через пандемію. Тому варто подивитися на свої невдачі під іншим кутом зору, враховуючи незалежні від вас зовнішні обставини.
Попри зусилля та працю, не всім сьогодні вдається реалізувати свої плани та досягти поставлених цілей. Якщо ви хочете про це поговорити або вас запитують про причини змін, незавершені проєкти чи безробіття, то зосередьтеся на тому, як вам вдалося впоратися з перешкодами. Зрештою, боротьба з негараздами є основою кожної історії у будь-якій сфері. Саме правильні слова допоможуть пояснити, що ви використали усю свою внутрішню силу, щоб подолати виклики, були терплячими та наполегливими. Поясніть, що попри складну ситуацію, вам вдалося здобути нові навички та досвід.
Які ж слова викликають довіру та підкреслюють ваше бажання, енергію до дії, хороші риси характеру, всупереч професійним змінам, безробіттю, новим починанням? Використовуйте активні дієслова - речення тоді стають природними, легкими, ви відчуваєте себе активними і рішучими людьми. До динамічних дієслів належать: «вдосконалити», «перепрофілювати», «змінити», «розвинути», «покращити». Дієслова описують навички переконливіше, ніж прикметники. Замість того, щоб сказати: «Я креативний», краще сказати: «Я створюю оригінальний та авторський контент», не «Я відкритий», а «Я почуваюся комфортно у великих проєктах». Завдяки таким висловам співрозмовник може уявити вас у тій чи іншій ситуації.
У контексті того, що сталося, безумовно, варто використовувати дієслова, які показують досягнення поставленої мети, наприклад, «доставити», «робити», «досягти», «навчитися». Зосереджуйтеся на тому, що ви зробили, а не на загальному уявленні про те, хто ви є. Варто уникати вживання іменників, які створюють враження, що особа не мала впливу на дію, була пасивною. Наприклад, не кажіть «працював над виконанням проєкту», краще використайте вислів «я завершив проєкт». У контексті досвіду будуть корисними слова, що підкреслюють вдячність, наприклад, «я зрозумів», «оцінив», «дізнався», «покращив», «відкрив», «досягнув».
«Граматика будь-якої мови — це теорія людського досвіду. Тому ми знаємо не стільки світ, скільки те, як його представляє наша граматика», — писав лінгвіст Майкл Халлідей. Річ у тім, що коли потрібно описати досвід, людина обирає певні слова. За Халлідеєм, реальність складається з процесів, які виражаються шістьма типами дієслів. Вони можуть бути, серед інших матеріальні (використовуються, коли потрібно описати досягнення та дії, наприклад: «подолати», «продати») або ментальні (стосуються емоцій, підкреслюючи прихильність, наприклад «я вірю», «я хочу»). Вибирати їх слід так, щоб вони відповідали вашим цілям: розповідайте про досягнення, використовуючи матеріальні дієслова, а про цінності – ментальні.
Вчені також визнали особливу роль дієслів, які означають рух. В одному дослідженні учасники чули речення, які містили слова, що означали дію, наприклад «схопив» або «копнув». Виявилося, що вони стимулюють частину мозку, відповідальну за окрему частину тіла (наприклад, руку, ногу). Отже, коли ви уявляєте рухову активність, то в реальності виконуєте її ефективніше. Ви можете використовувати такі дієслова, як метафори, розповідаючи свій професійний досвід, наприклад, «пришвидшити», «набрати темп», «інтенсифікувати», «бігти». Це дозволить більше зрозуміти ваші дії і створити їх образ в уяві.
Поразка - це слово має негативний відтінок і викликає асоціації з невдачею. «Невезіння», «важкі уроки», «виклики» — такі слова й вирази не тільки м’якше звучать, а й несуть в собі інший зміст та емоції. Безумовно, багато залежить від вашого ставлення, самооцінки, душевної стійкості. Те, як ви оцінюєте самого себе, відбивається у вашій мові й словах.
Які фрази є позитивними, а які не дозволять вам конструктивно описати себе? Перш за все, пам’ятайте, що коли ви пишете або говорите про щось, це виходить на перший план і співрозмовник оцінює вас згідно з поданою вами інформацією. Тому варто подумати, чи справді корисним для вас буде розповідати про певні невдачі. Звичайно, коли запитують про це відкрито, не уникайте відповіді, але зосередитися слід на позитивних ефектах змін і вказати, як вам вдалося розв’язати проблему, виправити помилку чи знайти вихід із ситуації.
Справа не в тому, щоб щось приховувати. Суть у способі донесення інформації. Уникайте таких слів, як «обмеження», «блокади», «поразка», «провал». Слово «ні» також є пасткою – замість того, щоб говорити про те, що «не вдалося зробити», розкажіть чого все-таки ви досягли. Уникайте частки «не», вона є складовою для інших слів, таких як «небагато», «неважливий», «невмілий», які звучать песимістично і асоціюються з поразкою або слабкістю. Тому добре замінити їх на більш нейтральні аналоги, наприклад, «небагато – мало», «неважливий – сторонній», «некомпетентний – аматор».
Говорячи чи пишучи про свій досвід, ви можете створити бажаний образ і таким чином впливати на уявлення про вас у співрозмовника. Варто бути обережними зі словом «але», оскільки воно послаблює всі слова, що стоять перед ним. «Проєкт був успішним, але...» — така структура змушує слухача більше зосередитися на тому, що буде після «але», ніж на важливій інформації про успішний проєкт.
Не удавайте, що ви швидко знайшли прості та зрозумілі рішення, якщо це насправді був важкий шлях. Завжди, навіть зі складних ситуацій, можна взяти і позитивні моменти. Розкажіть про задоволення від того, що ви впоралися з викликами й вдячні за можливість використати свої вміння в іншій ролі, на новому місці.
Коли ви змінюєте професію та отримуєте нову кваліфікацію, ви лише вчитеся і починаєте новий розділ свого життя. Як у такому випадку можливо зміцнити свій імідж під час розмови з рекрутером або роботодавцем?
Зробіть посилання на вимоги, бажано, використовуючи ключові терміни з оголошення про роботу, а потім поясніть їх своїми словами, наприклад: «Я можу добре організувати свій робочий час, визначаю те, що є важливим, а що менш важливим, розставляю пріоритети». Якщо сфера для вас нова, зосередьтеся на ентузіазмі та емоціях, щоб показати ваше бажання до дії. Ментальні дієслова, згадані раніше, допоможуть у цьому.
Пам’ятайте, що в словах можна почути як страх, вагання, негатив, так і радість, відкритість і готовність до навчання, а також позитивне ставлення.