Що сьогодні мотивує працівників: чому «метод батога і пряника» уже не актуальний
Для тих, хто втомився працювати у жорстких рамках і отримує премії на основі незрозумілого алгоритму, або все ще чекає на «бонус усього свого життя», є гарні новини. Технологічна революція та велика хвиля стартапів стали сьогодні незаперечним фактом. Нове ділове середовище та сучасні підходи до менеджементу підштовхують керівників на рішучі зміни в компаніях.
Класична модель управління змінюється. Працівники перестають бути «пішаками» та звичайними виконавцями строго визначених завдань, виключно «механізмами» реалізації місій в руках «всесильних» директорів. Компанії набувають своєї форми та значення саме завдяки персоналу, і його мотивація вже не залежить виключно від так званих зовнішніх «подразників».
У своїй книзі "Драйв. Що насправді нас мотивує" та у виступах Деніел Пінк, американський письменник та журналіст, автор бестселерів про мотивацію у сучасному бізнесі, розповідає, як компанії повинні реагувати на зміну менталітету поколінь, і чому робота, виконана за суворими правилами та обмежена рутиною, залишається в минулому.
Згідно з принципами Пінка, сьогодні важливим є:
- автономія, тобто простір для створення, пропонування та реалізації власних ідей (таких як, наприклад, у Google);
- вища мета, віра в те, що ви робите, відчутний вплив на функціонування організації і, в певному сенсі, створення так званого "ДНК компанії";
- прагнення до лідерства, вдосконалення та різних рівнів поглиблення знань в тій галузі, яка вас цікавить і у якій ви працюєте.
Експерт переконаний, що сьогодні акцент слід робити на природному інстинкті людини до вдосконалення власних вмінь, незалежності, та віддавати перевагу працівникам із сильною внутрішньою мотивацією.
Виявляється, що орієнтація на внутрішню мотивацію працівників та задоволення їх глибоких психологічних потреб є запорукою успіху. Це і гарантуватиме максимальну продуктивність, що базується на високій відданості, не підтримуваній обіцянкою відчутних вигод.
Звичайно, це не епохальне відкриття, але новиною є використання мотиваційних механізмів, адекватних сучасним знанням про людину. Таким чином, забезпечуючи справжню незалежність, пропонуючи працівникам гнучкість ролей, функцій та проєктів, а також дозволяючи втілити свої бажання, уподобання, ідеї у професійній роботі, керівництво отримає максимальну віддачу.
Сучасні економічні умови вимагають зменшувати рівень контролю та управління людьми. Успішними будуть ті менеджери, які створять умови відчуття автономності працівників. Британський економіст Френсіс Грін переконаний, що нестача індивідуальної свободи дій на робочих місцях – це основна причина зниження продуктивності праці та задоволення роботою. Напевно, уже всі знають, що Google - найвідоміша компанія, де застосовується практика максимальної автономії персоналу. Керівництво залишає один день в робочому тиждень для працівників, коли можна присвятити час роботі над побічними проєктами, які безпосередньо не пов’язані з основними обов’язками.
Як показує аналіз, протягом року більше ніж половина нових пропозицій в Google «зароджуються» саме у цей період автономії та самостійності.
Бонуси, премії та класичні інструменти мотивації працівників є і будуть важливими й надалі. Але можливість «випростати крила», різноманітність завдань, свобода підходу до часу та місця роботи, а також позитивне, відкрите спілкування та мінімізацію ієрархічних принципів не можна переоцінити в сучасних компаніях. Роботодавці, що прагнуть розвитку, дбають про власний бренд та успішність повинні врахувати такі зміни.