Як впливає дистанційна робота на продуктивність та інновації

Понад рік тому, у березні 2020, практично увесь світ зачинився на карантин через COVID-19. Тоді економіст Ніколас Блум зі Стенфордського університету передбачив, що людство зіткнеться з різким зниженням продуктивності бізнесу. Пояснював він це тим, що робота з дому, де відсутні відповідні умови, інструменти, колектив, де поруч плачуть чи бігають діти, не приноситиме бажаних результатів.

Але уже сьогодні можна констатувати, що цей прогноз був помилковим. Дослідження Бостонської консалтингової групи (BCG) показали, що переважна більшість європейських менеджерів підтверджують стабільну й навіть чим раз більшу продуктивність їх робочих колективів.

З іншого боку, вебсайт Appollotechnical.com представив дослідження, у яких мовиться про ріст продуктивності праці на 47% саме завдяки віддаленій формі роботи. Тому цілком реально, що в результаті епідемії коронавірусу було відкрито простий спосіб підвищення продуктивності, який полягає у закритті офісів та праці з дому. За підрахунками в США, близько 26% всіх працівників у 2021 році постійно працюють віддалено, в Польщі цей показник становить 10%, в Україні навесні 2020 року 36% усіх зайнятих працювали дистанційно.

Однак збільшення продуктивності - це лише одна сторона віддаленої роботи. Зовсім інша ситуація з розвитком інноваційності, який, на жаль, уповільнився. І це досить серйозна проблема, адже саме інновації є джерелом розвитку.

Звіт BCG показує, що відсоток менеджерів, які вважають свої компанії інноваційними у галузі продуктів та послуг, впав з 56% у 2019 році до 40% у 2020 році. Самі працівники дають ще гірші оцінки: лише 28% з них вважають свої компанії інноваційними, де роком раніше цей відсоток становив 40.

Як збільшити інноваційність у віддаленій роботі?

«Рятівниками» інноваційності можна вважати програми для відеодзвінків Zoom або Microsoft Teams. Програмою Zoom до епідемії користувались близько 10 мільйонів людей на день, а зараз - 300 мільйонів. Додаток Zoom має 0,5 мільйона бізнес-клієнтів і приносить щоквартальні доходи в розмірі 300 мільйонів доларів США, а за прогнозами у четвертому кварталі цього року оборот повинен становити 900 мільйонів доларів США.

Команди Microsoft також відзначили разючий ріст, коли до епідемії додатком щодня користувались близько 20 мільйонів людей, а сьогодні це 115 мільйонів. Також зростає оборот і популярність інших месенджерів, таких як Skype, Google Meet або Slack.

На думку експертів, інноваційність буде врятована саме комунікаторами. Адже вони дають нам те, що дистанційна робота відібрала - контакт з іншими людьми. На відміну від романтичного образу винахідника-одинака, інтенсивна соціалізація та безпосередня співпраця є необхідними умовами для інновацій. Ідеї, тобто люди (вони є їх творцями та носіями) повинні постійно контактувати, перетинатися та спілкуватися. Інакше нічого нового не буде створено чи вдосконалено. Максимум може виявитись, що ми будемо робити те, що робимо завжди, але швидше. І власне до цього, напевно, зводиться приріст продуктивності, спричинений пандемією, оскільки робота вдома дозволяє позбутися трудомістких соціальних «ритуалів» й зосередитись на суті поставленого завдання.

За підрахунками, працюючи з дому на непродуктивні дії в день ми витрачаємо в середньому на 10 хвилин менше. Наприклад, для компанії Accenture, в якій працює 537 тисяч співробітників у всьому світі, така зміна означає, що її працівники щодня заощаджують час, еквівалентний одному десятиліттю. Тому збільшення продуктивності є колосальним.

Загалом, віддалена робота є сферою «білих комірців», а не робітників чи механіків. І саме робота в офісі відповідає за інноваційність. Говорячи про це, ми маємо на увазі не лише секретарів чи бухгалтерів, а й дизайнерів продуктів, інженерів, програмістів, маркетологів, спеціалістів з продажу або менеджерів, навіть вчених.

Неважко уявити ситуацію, що перебуваючи разом в обмеженому робочому просторі усі працівники обов'язково вступають у різні способи взаємодії, і не завжди офіційні зв’язки є джерелом нових ідей. Іноді на звичайній зустрічі чи зборах колективу програміст або дизайнер висловить своє бачення, чи щось запропонує, а в  маркетолога з’явиться через це нова ідея, яку він поєднає з ранковою думкою щодо чогось нового. Такий ланцюжок і сприяє розвитку інноваційності. До речі, з цієї причини головні офіси таких корпорацій, як Google LLC або Apple Inc. спроєктовані таким чином, що працівники різних рівнів та спеціалізацій постійно перетинаються між собою. Стів Джобс не міг бути відлюдником, як і Томас Едісон, найбільшим відкриттям якого було не створення лампочки, а відкриття лабораторії та працевлаштування 200 людей різних спеціалізацій. Девід Шріер, дослідник нових технологій з Оксфордського університету, пояснює: «Дослідження показують, що успішні новатори будують фундамент довіри навколо мікровзаємодії, що відбувається на робочому місці. (...) Якщо ви не бачите когось віч-на-віч, ви не співпрацюєте з ним».

Тому в епоху віддаленої роботи, відеозустрічі повинні створити відчуття спільності, даючи можливість слухати один одного, планувати та контролювати роботу. Звичайно, відеозв'язок не замінить живу взаємодію й контакт. Також слід пам’ятати, що багатогодинна, безперервна участь у відеоконференціях сильно перевантажує мозок, змушує напружуватися набагато більше у порівнянні зі звичайною розмовою.

Роботодавці також практикують різні рішення, намагаючись зберегти креативність працівників під час роботи з дому: створюють спеціальні платформи для обміну ідеями, організовують віртуальний мозковий штурм.

За словами Патріка Грея, консультанта з технологій для компаній з Кремнієвої долини, ключовим елементом інновацій, що забезпечується фізичною близькістю, є фокус, концентрація. «Якщо вам потрібно ефективно вирішити певне завдання, вигадати чи створити щось нове, зберіть в одній кімнаті кращих працівників, зачиніть двері, попросіть вимкнути ноутбуки й усі гаджети. Уже завдяки тому, що люди перебувають фізично близько один до одного, 30-90 хвилин повної концентрації їхньої уваги та інтенсивної праці гарантовано. В епоху віддаленої роботи можна розраховувати до 10 хвилин фокусування під час відеозв’язку. Решта часу зустрічі витрачається на очікування приєднання тих, хто запізнився, налаштування пристроїв, усунення проблем зв’язку, і т.д.». Тому сьогодні надзвичайно важливо уникати затягування зустрічей і краще їх готувати. Надішліть підлеглим свого роду коротку інструкцію, попросіть закрити електронну пошту, вимкнути мобільний телефон, повністю зосередитись й взяти активну участь у зустрічі.

Дистанційна робота в такому масштабі, як сьогодні, в основному пов’язана з епідемією коронавірусу, але, можливо, вона залишиться з нами й довше. З одного боку, це принесло багато полегшень, але також і проблеми. Продуктивність праці зросла, але водночас інноваційність зменшилась. І саме пошук шляхів росту також й інновацій є важливим завданням багатьох менеджерів. Бо без інновацій розвитку не буде.