Самотність на роботі: як впливає на працівників атмосфера в офісі?

Співробітники сьогодні мають все більше доступу до цифрових засобів комунікації, але почуття самотності на робочому місці стає все більшою проблемою. Спостереження за тенденціями ринку показують, що багато людей навіть віддають перевагу спілкуванню з колегами за допомогою месенджерів та соціальних мереж. Хоча технологічний розвиток може здатися загрозою для створення сприятливого робочого й дружнього клімату в офісі, все-таки роль керівників компаній полягає у підтримці організаційної культури, де буде діалог і співпраця.

Почуття приналежності є однією з головних базових потреб кожного, також це актуально й на роботі. Співробітники хочуть відчувати, що вони прагнуть до спільної мети, їх приймають у команді, розуміють та враховують думку кожного. Прогресуючий розвиток технологій змінює наявні форми спілкування, спонукаючи колег відмовитися від прямого контакту на користь обміну повідомленнями в інтернеті.

В епоху цифрової революції налагодження стосунків стає викликом, що, своєю чергою, призводить до самотності та відчуття відчуження на робочому місці. Виявляється, що працівник може почувати себе так само самотньо, працюючи вдома п’ять днів на тиждень, як і в офісі, заповненому людьми. Як показало дослідження Wharton School of Business, схильність до самотності не залежить від віку чи статі, а є результатом думок чи поглядів працівника. Щоб сформувати почуття причетності, працівникові не потрібна група друзів на робочому місці – достатньо лише одного партнера, з яким у нього більш тісні стосунки.

Самотність і відсутність задоволення

Це відчуття робить співробітника більш чутливим, недовірливим і замкнутим для оточуючих. Парадоксально, але людина, яка бореться з самотністю, виявляється найбільш віддаленою та найменш охочою до ініціювання контакт з колегами. Це погано для всіх сторін - працівника, його команди та роботодавця, самотність безпосередньо впливає на результативність роботи та відданість.

Згідно з дослідженнями психологів, задоволення роботою в основному є результатом сприятливої атмосфери й позитивних стосунків у колективі. Щоб побудувати гарний клімат в офісі, необхідно дотримуватися простих правил, таких як взаємоповага, чесність і толерантність. Співпраця та довіра – це джерело доброї енергії, вони формують відчуття задоволення та ефективності. Щасливі співробітники більш креативні та працюють ефективніше.

Якщо немає психологічного комфорту й відчуття причетності до професійного життя, працівник починає замислюватися про зміну роботи. Як показано в дослідженні, представленому у «Звіті про зарплати Hays 2019», погані стосунки з керівником та колегами є причиною того, що 31% працівників змінюють роботу.

Розуміння менеджерами проблеми самотності працівників на роботі є важливим для вжиття відповідних кроків. Перший етап — усвідомлення того, що відчуття виключення може стосуватися будь-кого з персоналу. Наступним кроком має бути розробка заходів, які спонукають співробітників пізнавати один одного, щоб кожен мав добрі стосунки хоча б з одним колегою. Однак це не принесе очікуваних результатів, якщо в організації не вистачає відповідної культури та ініціатив, що інтегрують увесь персонал. Роботодавці повинні створити можливості для людей, які працюють в офісі або віддалено, пізнати один одного та поглибити свої стосунки. Керівники та менеджери з персоналу повинні усвідомлювати, що співробітники все частіше очікують від свого професійного життя чогось більшого, ніж регулярної зарплати та цікавих завдань.

Вони хочуть працювати в здоровому середовищі, де зможуть розраховувати на підтримку та відчувати свою приналежність та свободу волі. Створення хорошої атмосфери в компанії буде однією із важливих складових ефективної діяльності усіх сторін.

Віддалена робота – це також питання, яке заслуговує глибокого аналізу. Попри колосальні переваги такого рішення, не можна нехтувати ризиками. Часта робота за межами підприємства може посилити у співробітника відчуття, що він не є повноцінною частиною команди, або що він не в курсі усіх подій, а ізоляція ще більше посилює відчуття виключення та самотності.

Взаємодія з іншими людьми є природною потребою кожної людини. Щоб уникнути відчуття ізоляції у дистанційних працівників, керівники повинні створювати умови для щоденних зустрічей з командою бажано офлайн. Ідеальним рішенням є організація зустрічей в офісі, адже ніщо не замінить безпосередній контакт, можливість обмінятися кількома реченнями та дізнатися думки один одного щодо майбутніх проєктів. Якщо організувати зустрічі немає змоги, альтернативою стануть відеоконференції.

Керівництво також повинно організовувати навчання та дбати про зміцнення комунікативних навичок серед усіх співробітників. Хорошим рішенням буде надати співробітникам приміщення, де вони зможуть зустрічатися та спілкуватися (міні-їдальня, зона відпочинку).

Тож з чого почати роботу над розв’язанням проблеми самотності на робочому місці? Першим кроком має бути побудова сприятливого корпоративного клімату, де буде місце для різноманітності та адекватного сприйняття відмінностей у поглядах і потребах окремих людей. Співробітники повинні вільно вирішувати, що для них краще - працювати у великій та динамічній команді, поодинці чи комбінувати ці два варіанти. Важливо, щоб технології мотивували працівників поглиблювати стосунки з колегами, а не заохочували їх обмежувати прямі контакти.

Боротьба з відчуттям самотності на роботі у першу чергу сприятиме добробуту та задоволенню співробітників. Відчуття себе частиною команди, де працівника розуміють, підтримують, дадуть пораду чи просто розважать у сумні хвилини, робить  його більш заангажованим та зацікавленим в роботі.