Коли доцільно перейти на «ти» у спілкуванні на роботі
Як ви почуваєтесь, коли відповідаєте на дзвінок із сервісного центру і на тому кінці дроту чуєте: «Ігоре, я сьогодні підготував для тебе чудову пропозицію!». Комфортна така розмова для вас?
Чи природно та легко вам перейти на «ти» у робочих питаннях та у повсякденному житті? Якщо так, то ви, мабуть, екстраверт. Для інтровертів перехід на «ти» може бути не дуже зручним.
Як ж виглядає така ситуація в житті? Хто повинен першим запропонувати звертатися один до одного на ім’я і на «ти»? Це хороша практика чи, можливо, навпаки? Спробуємо знайти відповіді на ці запитання.
Перехід на «ти» з керівником
Найважче співробітникам перейти на «ти» зі своїм керівником. Звертатися до директора таким чином може бути розцінено як неповага і недотримання субординації. А от керівництво дуже часто без зайвих запитань, незалежно від віку та бажання, називає вас на ім’я з самого початку роботи. Це означає, що керівник не повинен запитувати згоди підлеглого звертатися до нього на «ти»? Або можливо так директор показує свою зверхність? А що робити, якщо колега раптом стане вашим босом? Є багато сумнівів і незвичних моментів при переході на «ти» зі своїм керівником.
Відповідно до принципів savoir-vivre, перехід на «ти» пропонують люди старшого віку - молодшим, а жінки - чоловікам. Однак у ділових ситуаціях етикет вимагає, щоб керівник пропонував своїм підлеглим звертатися на «ти», старші службовці - молодшим, а клієнти - постачальникам послуг.
Тому, якщо ми хочемо «зменшити відстань» і перейти на «ти» з директором, доведеться почекати такої пропозиції від нього. Пам’ятаймо, що не завжди згода, щоб до вас зверталися на «ти», означає неповагу. Для багатьох людей це навпаки створює комфортні умови для спілкування, допомагає уникнути лишніх бар’єрів.
Звичайно, можна не погодитися на такий перехід. Якщо ви не почуваєтесь готовими, щось заважає вам, поясніть це керівнику. Варто лише наголосити, що буде комфортніше звертатися до нього на «ви». Однак ви також можете чітко пояснити, що начальник може без проблем перейти на «ти».
Але ще раз нагадуємо: ніколи не пропонуйте начальству перейти на «ти» першим.
Варто пам'ятати, що ви не можете згодом повернутися до звертання на «ви». Після того, як люди перейшли у звертанні один до одного на «ти», так і повинно залишатися, навіть якщо хтось із осіб отримав підвищення. Це дуже поганий жест - намагатися вибудувати повагу таким чином і змусити своїх підлеглих повернутися до звертання на «ви».
Перехід на «ти» з клієнтом
Така ситуація є також досить проблематичною і суперечливою. Коли ми часто зустрічаємось, багато спілкуємося, співпрацюємо, ми хотіли б звертатися один до одного на «ти». Однак, як уже зазначалося, слід почекати першого кроку від вашого замовника. Це зіграє на вашу користь та сприятиме позитивній репутації і гарному враженню.
Перехід на «ти» із колегою
Може здатися, це само собою зрозуміло, ви працюєте разом, виконуючи ті самі або подібні завдання, проводите багато часу в одному офісі. Однак це не завжди очевидно. Зрештою, можна співпрацювати з кимось набагато старшим або молодшим. Тоді ви будете відчувати деякий дискомфорт, коли доводиться звертатися до набагато старшої людини на «ти» або говорити «ви» молодшій колезі.
Варто ще раз підкреслити, що перехід на «ти» не означає миттєвої дружби чи меншої поваги. Але, на наш погляд, звертання на «ти» і на ім’я дає більшу свободу та полегшує спілкування, особливо між колегами.
Ви також повинні пам’ятати, якщо всі працівники компанії звертаються один до одного на «ти» і по імені, незалежно від того, яку функцію хто виконує і скільки їм років, а ви - один, хто наполягає на тому, щоб звертатися на «ви», то вас будуть вважати зверхньою людиною, яка переоцінює своє значення.