Японська філософія кайдзен: як її застосувати на практиці?

Кайдзен передбачає постійне вдосконалення процесів управління та виробництва завдяки максимальному залученню кожного працівника компанії. Іншими словами, це безперервні зміни на краще.

Що ж передбачає філософія кайдзен?

Основна її ідея – це постійне покращення, як у житті, так і в бізнесі. Метод кайдзен - це метод малих кроків, він не має нічого спільного з раптовими, кардинальними та одноразовими змінами.

У цій філософії важливим є терпіння, спокій і уважне спостереження. Якщо, наприклад, ви хочете кинути палити, вам слід спочатку перевірити свої можливості і щодня повільно робити кроки для досягнення мети.

У даному випадку мовиться про зміну способу мислення, а не різкі дії через силу чи примус. Все має свій час і місце. Важливо контролювати свою діяльність, бути впевненим в собі та запобігати хаосу.

Засновником філософії кайдзен є Масаакі Імаі, автор книги "Кайдзен: ключ до конкурентного успіху". Він - японський теоретик та консультант з керівництва, відомий своєю роботою з управління якістю. Масаакі Імаі випробував власну методологію, яка називається «кайдзен», в японських компаніях після Другої світової війни, частково під впливом американських тренерів бізнесу та управління якістю, і перш за все в рамках «Toyota Way» (підхід до управління виробничою системою Toyota Motor Corporation).

Згодом підприємці у всьому світі почали цікавитись цією методологією. Сьогодні «метод кайдзен» використовують у багатьох галузях промисловості, в тому числі поза бізнесом та виробництвом. З 1985 року існує Інститут Кайдзен - організація, що пропагує філософію постійного вдосконалення, в якій Масаакі Імаї продовжує працювати.

Метод кайдзен у бізнесі

 Якщо ви хочете застосувати цю методологію в управлінні компанією, дотримуйтесь наступних правил:

  • Постійно все вдосконалюйте.
  • Не приймайте виправдань і робіть реальні зміни.
  • Не вважайте, що ваші традиційні методи працюють. Скажіть “ні” статусу-кво.
  • Якщо щось не так, виправте це.
  • Дозвольте кожному взяти участь у розв’язанні проблем.
  • Отримуйте інформацію та відгуки від кількох людей.
  • Перш ніж приймати рішення, запитайте п'ять разів "чому", щоб дійти до першопричини проблеми.
  • Будьте економними. Завдяки невеликим удосконаленням ви можете витратити заощаджені гроші на подальші покращення.
  • Пам’ятайте, що вдосконаленню немає меж. Ніколи не припиняйте спроби вдосконалення.

У методі кайдзен великий акцент робиться на колективній роботі та демократичному мисленні. Наприклад, безпосередньо працівники виробництва найкраще знають, як виглядають виробничі процеси зсередини. Ось чому вони є саме тими людьми, які запропонують найкращі ідеї для вдосконалення і до них потрібно прислухатися.

Згідно кайдзен, менеджери повинні не лише керувати командою, а й бути спостерігачами сфер свого управління. Для того, щоб зрозуміти проблему і згодом вирішити, слід ретельно вивчити її зсередини.

Програма кайдзен: метод внесення пропозицій

Кайдзен - це процес, при якому працівники спочатку представляють, а потім реалізують свої ідеї для покращення роботи. Важливим є момент, коли працівник виявляє недоліки даного процесу. Тоді починається поступове вдосконалення.

Види кайдзен

Існує два типи методу кайдзен: кайдзен потоку - покращення потоку матеріалів та інформації в компанії, та кайдзен процесу - вдосконалення конкретних процесів шляхом внесення невеликих змін поетапно.

Бліц-кайдзен

Це практичне застосування методу кайдзен, спрямоване на розв’язання конкретної проблеми протягом максимум 10 днів. Він передбачає нескладний проєкт, який має досягти значних вдосконалень за короткий час.

Процеси бліц-кайдзен повинні мати чітку мету та доступні ресурси для її досягнення. Вони  гарантують швидке отримання бажаного результату. Своєю чергою, це сприятиме подальшому  залученню працівників, персонал буде позитивно налаштований на подальшу роботу та мотивований результатами впроваджених змін.

Гемба кайдзен

Гемба - японський термін, який означає справжнє місце події. У бізнес-контексті мовиться про конкретну сферу діяльності, в якій відбувається запланована зміна. Для прикладу, гемба в ресторані – це кухня або їдальня, у школі – клас, у виробничій компанії - цех, де виробляється продукція компанії. Тобто, для того, щоб виявити справжні причини недосконалості процесів, дані повинні збиратися там, де відбуваються ці процеси.

Японський принцип прийняття рішень відрізняється від традиційного американського підходу до управління, де рішення, як правило, приймаються віддалено, на відстані.

Чому варто використовувати метод кайдзен?

Згідно з філософією кайдзен, день без вдосконалення - це марно витрачений день. Це означає, що як в теорії, так і на практиці, якість роботи повинна постійно підвищуватися. Результатом є збільшення залученості працівників, відчуття впливу на діяльність компанії кожного співробітника та усунення занадто важкої роботи.

Другорядним, але дуже позитивним ефектом використання методу кайдзен, є зменшення використання ресурсів, як людських, так і виробничих.