Комунікаційні бар’єри: найпоширеніші помилки у спілкуванні

Процес спілкування між людьми не завжди простий. Часто проблеми та відсутність порозуміння виникають через такі моменти, про які ми можемо навіть не знати. Як навчитися досягати згоди? Як подолати комунікаційні бар’єри, щоб зробити процес ефективнішим? Ми дамо вам кілька цінних порад у статті!

Комунікаційні бар'єри - що це таке?

Так ми називаємо все, що заважає ефективному порозумінню між «відправником» і «одержувачем» інформації. Не варто недооцінювати наявність таких проблем – саме вони найчастіше призводять до конфліктів. А на роботі вони точно не потрібні!

У професійному середовищі доводиться спілкуватися з дуже різними людьми. Тому варто подбати про те, щоб міжособистісне спілкування було на належному рівні. Особливо якщо у вас раніше траплялися сварки з колегами, або ви не могли знайти спільну мову з певними людьми.

Які є комунікаційні бар’єри 

Деякі з комунікаційних бар’єрів можна навіть не помітити. Ми склали перелік найпоширеніших помилок в міжособистісному спілкуванні та пояснюємо, чому вони насправді заважають процесу налагодження зв‘язку між людьми:

  • самовпевненість – це ситуація, коли нам важлива лише власна думка. Наше сприйняття реальності – це одне, але коли ми обмежуємося лише особистим поглядом на проблему, воно значно ускладнює розмову. Особливо таку, де потрібно прийти до спільного консенсусу. Цей тип комунікаційного бар’єра зазвичай демонструє егоїзм та відсутність розуміння проблем інших людей. Як це проявляється в розмові? Зосереджені на власному баченні, такі люди схильні неуважно слухати інших. Адже які б логічні та правильні аргументи не наводив опонент, з ними співрозмовник все одно не погодиться! «Відправник» меседжу зацікавлений у тому, щоб висловити власні погляди, а також домовитися таким чином, аби лише йому було зручно.
  • Відсутність співчуття до інших і переконання в тому, що на роботі немає місця для пошуку розуміння,  може мати вкрай негативний вплив на співпрацю. Пам’ятайте, що ви з компанією граєте на одну ціль, а командна робота вимагає відкритості до потреб колег;
  • занадто великі розбіжності між співрозмовниками - різні інтереси, світогляд і досвід формують наш погляд на реальність. Тож природно, що коли ми зустрічаємо людину, сприйняття якої значно відрізняється від нашого, нам стає важче спілкуватися. Чому це так шкідливо? Внутрішні комунікаційні бар’єри можуть, наприклад, призвести до поспішних висновків у розмові. І це помилка! Тому варто враховувати точку зору іншої сторони. Намагайтеся слухати співрозмовника без зайвих емоцій, намагайтеся відокремити свої переконання від чинних фактів.
  • Те, що у вас різні думки на одну й ту ж тему, не означає, що ваш співрозмовник помиляється! Пам’ятайте, що попри різні погляди, ніхто не є гіршим. Завдяки обміну думками ви навіть можете доповнювати один одного;
  • не засуджуйте свого співрозмовника, поки детально не знатимете його – негативна оцінка інших, особливо на основі зовнішніх факторів, може зіпсувати спілкування між сторонами. Важко віднайти діалог, коли ми вже «викреслили» співрозмовника через його стиль одягу, випадкову поведінку чи соціальний стереотип.
  • Цікаво, що хоча ми часто не можемо уникнути оцінки оточуючих, потрібно хоча б не перебільшувати значення цього. Якщо ви стали об’єктом осуду, експерти радять навчитися не зациклюватися на таких моментах, особливо в негативному контексті. Сутність людини полягає в тому, що вона формує свою думку на основі того, що їй вдається «підглянути». І оскільки ми всі робимо те саме, можливо, потрібно менше звертати на такі речі увагу й намагатися бути менш суворим суддею щодо інших;
  • завищені вимоги - чи схильні ви висувати чіткі, обгрунтовані вимоги в розмові? Ваша відсутність інтересу до того, чи відповідають вони потребам і можливостям іншої сторони, навряд чи допоможе у правильному спілкуванні. Критика чи моралізація співрозмовника не змусить його краще реагувати на наші очікування. Тут варто відмовитися від власних переконань заради того, щоб краще пізнати свого колегу. Нерозуміння того, з чого виникають ваші вимоги, може призвести до збоїв у робочому процесі. Це не тільки перешкоджає ефективному спілкуванню, але й гарантує недовіру членів команди. Вам краще кожен раз чітко пояснювати свої очікування щодо співрозмовника і намагатися з’ясувати, чи здатний він взагалі їх задовольнити;
  • невідповідність слів та виразів - незрозуміла мова вашого повідомлення майже завжди призводить до того, що інша сторона має реальні проблеми з його розумінням. Тому так важливі мовні техніки в розмові! Щоб уникнути цього, адаптуйте мову, яку ви використовуєте, відповідно до можливостей одержувача. Особливо це важливо, коли ви ведете, наприклад, переговори з клієнтами іноземними мовами. Але навіть якщо ви говорите однією мовою, можуть виникнути проблеми з бар’єрами в спілкуванні. Тут варто подолати мовні блокатори, працюючи над ними. Якщо, наприклад, у вас переговори з клієнтом, можна заздалегідь відпрацювати потенційний хід розмови з людиною, якій довіряєте. Уникайте відсутності конкретності в розмові та суперечливих повідомлень. Наприклад, якщо ви встановлюєте термін виконання завдання, не додавайте в кінці, що він буде іншим. Тоді є велика ймовірність, що ваші одержувачі не знають, яких домовленостей їм слід дотримуватися;
  • інформаційне перевантаження - ви маєте ви звичку хаотично ділитися інформацією з колегами в надії, що вони «зловлять» те, що справді важливе? У довгостроковій перспективі це не спрацює. Інформаційна плутанина, яку створює цей комунікаційний бар’єр, може призвести лише до розгубленості та роздратування іншої сторони. Оманливо очікувати, що співрозмовник зрозуміє, про що мовиться, коли ми «закидаємо» йому все підряд. Постарайтеся розділити інформацію, яку ви даєте своїм колегам, на більш і менш важливу. Зверніть увагу на те, яка реакція іншої людини на ваші меседжі. Ваш співрозмовник видається нервовим, розгубленим і не уважно слухає? Це означає, що ми дали занадто багато різної інформації одночасно. І це ускладнює розуміння вашого повідомлення;
  • не чути інших - це одна з найбільших комунікаційних перешкод. Щоб покращити контакт з колегами, навчіться уважно слухати. На правильне спілкування між сторонами також може вплинути, наприклад, зоровий контакт зі співрозмовником або мова тіла. Використовуйте невербальні повідомлення, щоб повідомити іншій стороні про вашу прихильність до діалогу;
  • критика інших – конструктивна критика в певних дозах може допомогти у професійному  та особистому розвитку, але негативна оцінка дій членів команди лише за дрібниці може швидко обернутися проти нас. Чужі невдачі можуть виникати як через речі, про які ми не знаємо, так і через проблеми в особистому житті співробітника. Тому згадувати про це при кожній нагоді не варто. Погрози іншим наслідками через їхні помилки на роботі, а також сувора критика їх дій можуть зробити вас найменш улюбленою людиною в компанії. І цій ролі вам ніхто не позаздрить;
  • нав’язування усім «добрих порад» - чи маєте ви звичку висловлювати іншим непрохані «добрі поради»? Якщо, крім того, вони в основному спрямовані на те, щоб змусити колег позбутися власних планів або мрій, негайно припиніть це! Перш ніж роздавати непрохані порадити комусь, просто прикусіть язика. Інакше можна легко нажити ворогів на роботі! Ніхто не любить чути «повчання», які не відповідають їхній ситуації та потребам. Запитайте себе: чи просив вас хтось висловити свою думку на певну тему? Якщо цього не було, то краще почекати з хорошою порадою, поки хтось не попросить про це.

Як долати комунікаційні бар’єри?

У цьому можуть допомогти надійні друзі, колеги та навіть тренери зі спілкування. Якщо ви відчуваєте, що ваша проблема спілкування наростає, подумайте про відвідування фахівця, який допоможе окреслити масштаб проблеми та запропонує можливі рішення. Також можна звернутися до психологічних посібників, присвячених питанням правильного спілкування з іншими. Однак найголовніше, що ви починаєте приділяти більше уваги своєму словниковому запасу, способу передачі інформації й мові тіла. Практикування вам допоможе!