Public relations (PR): в чому їх суть та що таке PR-діяльність?

Public relations (зв'язки з громадськістю) - це спосіб формування враження про компанію та управління її суспільним іміджем. Це також комунікаційний процес, який вибудовує добрі стосунки між певним брендом та оточенням, ЗМІ та клієнтами.

Якщо ви пов’язуєте різдвяні свята з вантажівкою «Кока-коли», а компанію, що продає солодкий напій у пластику – з приємною прохолодою, - отже, PR працює!

Це, що сьогодні зветься «зв’язками з громадськістю», використовується з початку 20 століття. Їх ще не називали PR, але тоді вже було відомо, що для успіху компанія потребує публічності та позитивного іміджу в суспільстві. Перші визначення PR робили акцент на формуванні думки та публічності, тоді як більш сучасні тлумачення включають поняття «заангажованості» та «побудови зв’язків».

Сьогодні зв’язки з громадськістю називають стратегією комунікації, яка будує відносини між компанією та її оточенням, а отже, не лише клієнтами компанії, а й її працівниками чи місцевою громадою.

Public relations та маркетинг

Маркетинг - це більш широке поняття, ніж зв’язки з громадськістю. Маркетингова діяльність спрямована на збільшення продажів продукції компанії та задоволення реальних потреб споживачів.

Якщо маркетинг і реклама хочуть отримати потенційних клієнтів і продати їм товар, PR, як правило, повинен забезпечити хорошу асоціацію у людей з цим з брендом. Не з товаром, а з компанією, як етичною, доброю та надійною організацією.

Хороші зв’язки з громадськістю - це підтримка або навіть елемент маркетингової стратегії, і, як результат, допомагає добре продати товар(и).

Які цілі має PR?

Основна мета зв’язків з громадськістю зводиться до створення позитивного іміджу компанії в очах людей, ЗМІ, користувачів товарів чи послуг компанії. Якщо з якихось причин імідж компанії на цей момент є недосконалим, його потрібно негайно відновити. Щоб відновити втрачену підтримку політики компанії, слід подбати про усунення або обмеження конфліктів між організацією та зовнішнім середовищем.

Але цілей зв’язків з громадськістю є більше. Серед них: 

  • проміжні цілі:
  • інформування середовища про діяльність організації;
  • презентація основ соціально значущих питань;
  • відстежувування громадської думки;
  • ознайомлення оточення з пропозицією компанії та адаптація її до потреб покупців.

Проміжні цілі PR служать загальним цілям, тобто вони просто більш конкретні. Їх роль -  зробити компанію та її діяльність «видимою» та добре сприйнятою громадськістю та потенційними клієнтами.

  • поточні цілі зв’язків з громадськістю:
  • презентація компанії як ефективно організованого, цілісного комплексу;
  • звернення уваги на існуванні компанії та товару;
  • доповнення знань про компанію;
  • закріплення, поглиблення або відновлення довіри до товару;
  • позиціювання компанії на ринку;
  • інформування про позицію, яку займає компанія з питань, важливих для оточення;
  • підтримка з боку місцевої влади;
  • підтримка рекламної діяльності.

Поточні цілі PR залежать від стратегії компанії. Вони повинні інформувати потенційних клієнтів та середовище про поточну діяльність та підтримувати маркетингові кампанії.

Що таке «чорний піар»?

Це зворотна стратегія формування думки про бренд, спрямована на знищення іміджу даної компанії (конкурента) та зниження чиїх-небудь позицій на ринку. Часто у ньому використовуються маніпулятивні факти та дезінформація.

У чому полягає робота зі зв’язками з громадськістю? Що повинен знати «піарник»?

Це дуже відповідальна робота, адже PR має ключову роль у побудові бренду. Вона стосується контактів з людьми - це не індивідуальна діяльність, а командна гра. PR-спеціалісти працюють у маркетингових командах, а також у PR-агентствах, які займаються формуванням іміджу бренду та доручають їм це завдання.

Робота в PR: завдання та обов'язки

До обов'язків фахівця зі зв'язків з громадськістю входять: написання прес-релізів та підготовка інформації для ЗМІ; визначення основних груп споживачів та аудиторій та визначення найкращих способів досягти їх; відповідь на запити ЗМІ, регулярні інтерв’ю у ЗМІ; організація заходів та конференцій; у рамках корпоративного спілкування - співпраця з керівництвом, відділом кадрів та акціонерами компанії; оцінка рекламних програм, щоб перевірити, чи відповідають вони діяльності зв’язків з громадськістю компанії; підготовка виступів для керівництва; розробка стратегії збору коштів для компанії; перевірка ефективності комунікаційних кампаній.

Коло обов'язків «піарника» широке, а завдання дуже різноманітні - від планування всієї стратегії побудови бренду, до контактів із ЗМІ або створення мовного контенту для управління.

Навички, необхідні в роботі піарника

Резюме «піарника» повинне підкреслювати вміння кандидата. Потрібно знати практично все у галузі маркетингу в цій професії, бути креативним, рішучим, «своєю людиною» на медіа-ринку. Навички фахівця зі зв’язків з громадськістю: комунікативні (письмові, усні, візуальні та презентаційні навички); робота під тиском часу; здатність вирішувати конфлікти; ефективна навігація в соціальних мережах; знання ефективної співпраці між бізнесом та PR; можливість спілкування зі ЗМІ для належного управління іміджем компанії щодня; організаційні навички; знання сучасних засобів комунікації в інтернеті. Якщо хочете працювати в PR, ви завжди повинні тримати «руку на пульсі».