Принципи конструктивної критики, або як ефективно критикувати інших

Конструктивна критика - це тип критики, спрямованої на допомогу, а не на стигматизацію. Конструктивна критика легше сприймається і частіше приносить позитивний ефект, тому вона обов'язково має бути присутня у відносинах з персоналом.

Розглянемо її принципи, щоб навчитися конструктивно критикувати.

Здатність конструктивно критикувати - це справжнє мистецтво. Залежно від форми критики, ви можете мотивувати людину до удосконалення її дій в майбутньому, або перешкоджати їй в роботі.

Без критики важко обійтися. Ви маєте на неї повне право, і деякі життєві ситуації вимагають від вас певної оцінки інших людей, що може бути не завжди приємно. Особливо важко уникнути критики щодо досягнень на роботі  або в школі, тому що в цих ситуаціях прогрес є визначальним фактором успіху. Якщо його там немає, важко розраховувати на похвалу.

Так як же конструктивно критикувати?

Конструктивна критика - це, перш за все, спосіб вказівки на помилки або звернення уваги на щось, що має змінити поведінку людини. Метою критики в цьому випадку є не приниження, злість або напад, а бажання позитивних змін. Конструктивна критика високо цінується в міжособистісних відносинах, оскільки дозволяє підтримувати хорошу атмосферу між людьми. Цей спосіб відрізняється від звичайної критики тим, що думки виражаються не під впливом сильних або негативних емоцій, а сама критика не може нашкодити іншій людині.

Визначте мету і зміст критики

Спочатку ви повинні подумати про те, чи потребує дана ситуація критики, і чи дійсно людина, яку ви будете критикувати, отримає щось хороше від цього. У цьому випадку найбільш важливою є мета, яку ви перед собою ставите. Немає ніяких підстав для критики, викликаної нервозністю, злістю або заздрістю.

Підготуйте людину до критики

Оскільки необхідно наперед продумувати конструктивну критику, варто також дати іншій стороні можливість ретельно обміркувати все, щоб людина змогла захистити себе. Ви не можете критикувати когось примусово і починати розмову несподіваним нападом. Таким чином, ви викличете лише небажану реакцію: агресію, образу, злість або демотивацію. Наприклад, найкраще попередити про чесну розмову і про те, що ви хочете сказати людині.

Підготуйте факти

Конструктивна критика основана на раціональних аргументах, конкретних фактах, а не загальних фразах. Тому вам необхідно підготувати правильну аргументацію для підтвердження вашої оцінки. Найкращим є раціональне і об'єктивне обгрунтування аргументів, тому варто заздалегідь підготуватися до критики, продумати кожне звинувачення, підібрати конкретні докази. Тоді вас ніхто не звинувачуватиме в особистому упередженні або несправедливому судженні. Вирази «ви ні на що не годитеся», «ми не можемо розраховувати на вас» в такому випадку є невірними, носять занадто загальний характер і можуть сприйматися як особиста атака.

Дізнайтеся спочатку, як правильно, а потім критикуйте

Перш ніж перейти до висловлювань своїх тверджень або коментарів про іншу людину, спробуйте уявити правильну картину ситуації або те, як вона повинна виглядати. Спочатку зверніть увагу на цінності та пріоритети, яких потрібно дотримуватися, і які важливі, і тільки потім вкажіть, де і коли їх не було. Щоб людина, яку ви критикуєте, знала, чому вона вчинила неправильно, озвучте ваші наміри. Це шанс показати проблему найоб'єктивнішим способом, щоб працівник, який приймає критику, міг погодитися з вами і зробити висновки зі своєї поведінки.

Поважайте критикованих

Критика сприймаються зовсім по-іншому, якщо людина відчуває розуміння і добрі наміри. З цієї причини ви завжди повинні зберігати спокій і стриманість. Критика емоційна зазвичай сприймається як напад, інша сторона може відчувати себе приниженою і скомпрометованою. Такі почуття не допоможуть зробити потрібні висновки з критики. Повага в цьому випадку має велике значення.

Спочатку хваліть, потім критикуйте

Ніжний, спокійний тон розмови набагато краще ніж негативні емоції, які можуть зробити всю вашу аргументацію нераціональною. Щоб пом'якшити критику, корисно додати в неї позитивні моменти. Тому радимо почати з вказівки вірних, позитивних дій і похвали. Це допоможе співробітнику відкритися для подальшої оцінки, і він буде відчувати справедливість у ставленні до себе.

Критикуйте і радьте

У конструктивній критиці дуже важлива підтримка. Тому, перераховуючи невірні вчинки або допущені помилки, варто подумати, як вирішити проблему або поліпшити поведінку. Завдяки цьому людина відчує турботу, і їй буде легше прислухатися до ваших порад. Також варто дати шанс людині пояснити свою поведінку і причину допущених помилок. Це допоможе вам зрозуміти, в чому проблема, і вибрати краще рішення в цій ситуації.

Конструктивна критика високо цінується у відносинах з працівниками. Вона дозволяє керівництву впливати на ефективність роботи і досягнення своїх підлеглих. Така критика дуже мотивує до дії і дає можливість вам об'єктивно дивитися на роботу.

Нарешті, варто пам'ятати, що конструктивна критика - це тільки десять відсотків усієї думки про людину. Протягом розмови ви не можете зосередитися тільки на помилках, в такому випадку очікуваного ефекту точно не буде.