Як бути асертивним на роботі?
Попри велику кількість власних обов’язків, ви знову погоджуєтеся на додаткове завдання, щоб допомогти колезі? На прохання керівника залишаєтесь на роботі на дві години довше, хоча мали плани на вечір? Більшість людей хоча б раз у житті потрапляли в подібні ситуації. Хочете змінити це, але не знаєте як? Ви боїтеся реакції свого керівника чи колег? З цим потрібно боротися! Як – читайте у нашому матеріалі.
Що таке асертивність і як вона впливає на професійне та особисте життя?
Асертивність - це здатність відстоювати власну думку та не піддаватися впливу інших людей. Вся складність при цьому полягає в тому, щоб не порушувати кордони інших, захищаючи власні інтереси, тобто вміти сказати «ні» без застосування насильства (не тільки фізичного, але й психологічного). Хоча це не завжди легко, особливо в ділових ситуаціях, але асертивності можна навчитися.
Щодня ми спілкуємося з іншими людьми: вдома, в школі, на роботі, під час шопінгу чи на відпочинку. Соціальні ситуації породжують конфлікти інтересів, цінностей, відносин, або структурні конфлікти. Це абсолютно природно! Проте кожна конфліктна ситуація є джерелом додаткового стресу. Тому вміння вибудовувати міжособистісні стосунки відповідно до власних потреб і бажань вкрай необхідне як в особистому, так і в професійному житті.
Хто така асертивна людина?
• може висловлювати власні думки, потреби та побажання;
• може твердо сказати «ні», але не проявляючи агресивної поведінки;
• має високу самооцінку;
• усвідомлює власні переваги, але також і недоліки;
• є емпатичною, тобто має здатність відчувати психічні стани інших людей;
• може сприймати як критику, так і похвалу;
• не боїться відмови;
• ставить перед собою реалістичні цілі та вміє їх досягати;
• з повагою ставиться до інших, сприймає різні думки та потреби, поважає право інших людей приймати самостійні рішення;
• може відстоювати свої права;
• гнучка, знає, що єдина постійна річ у житті – це зміни;
• може контролювати свої емоції;
• не піддається спробам натиску.
Чому на роботі варто бути асертивним?
Хоча для деяких людей вміння не піддаватися чужому впливу асоціюється з бурхливою або навіть агресивною поведінкою, варто знати, що більшість роботодавців бажає бачити таку рису у своїх працівників. Особливо це актуально на керівних посадах, які вимагають навичок управління великою групою людей та вирішення конфліктів. Можна з упевненістю сказати, що асертивність є однією з найважливіших м’яких навичок 21 століття.
Роботодавці цінують наполегливих людей, тому що вони часто є рушійною силою змін. Завдяки високорозвиненому емоційному інтелекту вони швидко бачать проблеми в міжособистісних стосунках. Асертивні люди впевнені в собі, але також чутливі. Вони не хочуть, щоб хтось перетинав їхні кордони, тому приймають межі, встановлені іншими. Дослідження показують, що працювати з наполегливими людьми набагато легше. Вміння сказати «ні» дозволяє уникнути непорозумінь і проблем. Люди, які пройшли тренінг асертивності, легше будують стосунки з іншими членами команди та клієнтами й швидше вирішують конфлікти. Це робить їх природними лідерами.
Техніки асертивності, або як бути більш наполегливим
Бути наполегливим зазвичай набагато легше в особистому житті, ніж у професійному. Начальнику чи клієнту важче сказати «ні». Страх втратити роботу чи додаткове джерело доходу не сприяє розвитку напористого характеру поведінки. Але дуже часто виявляється, що відмова не має негативних наслідків, навпаки, вона пікреслює особистість та формує повагу до вас.
Як цього досягти, тобто як бути асеривним на роботі? Ось кілька порад:
• намагайтеся підтримувати зоровий контакт з людиною, з якою ви розмовляєте. Не опускайте голову і не дивіться в підлогу;
• використовуйте фрази, які підкреслюють вашу незалежність, наприклад «я думаю», «на мій погляд», «щодо мене»;
• при відмові використовуйте конкретні аргументи: «Сьогодні я більше не можу залишатися на роботі, тому що ...»;
• якщо повна відмова неможлива, дайте умовну згоду. Ви можете сказати: «Добре, я прийду до вас працювати сьогодні на другу зміну, але я очікую, що ви зробите мені таку послугу наступного тижня»;
• будьте готові до переговорів (але не допускайте, щоб рішення вступило в суперечність з вашими ключовими інтересами).
Як отримати визнання серед колег і керівництва?
Асертивність - це набагато більше, ніж лише можливість сказати «ні». Це набір установок і характер поведінки, які полегшують роботу з іншими людьми. Багатьом потрібні роки, щоб тренувати таку здатність. Дуже часто це результат автократичного стилю виховання. Однак опускати руки не варто. Якщо дана поведінка для вас надзвичайно важка, ви можете записатися на тренінг з професійної асертивності, який проводять люди з відповідною освітою та досвідом.