«Прокляття знання» - чому воно може перешкоджати співпраці?

Кожен із нас може зіткнутися з «прокляттям знання» (curse of knowledge). Але чи знаємо ми, в чому його суть? Часто ми навіть не розуміємо, що саме цей вид спотвореного мислення ми активно використовуємо. На жаль, його поява може перешкоджати співробітництву між людьми, керівництвом або клієнтами.

Так в чому ж суть «прокляття знання» і чи можемо ми протистояти йому?

«Прокляття знання» підтверджено експериментами

Перш ніж пояснити, що таке «прокляття знання», варто згадати про два експерименти, які підтвердили його існування.

У 1990 році в Стенфордському університеті студентка-психолог Елізабет Ньютон провела експеримент. Вона зібрала дві групи людей, які повинні були брати участь в грі. Одна група отримала 25 назв дуже популярних пісень, і їх завданням було вистукувати мелодію пальцями по столі. Друга група повинна була вгадувати, що це була за пісня. Також перша група повинна була передбачити, скільки пісень вгадають учасники другої групи. Вони сказали, що це буде 50%, тобто, кожна друга людина вгадає пісні. Однак виявилося, що вгадує в середньому лише кожен сороковий.

Потім була висловлена думка спостерігачів цього дослідження. Їм дали список пісень і запитали про відсотки правильних відповідей. Спостерігачі також вказали 50%, хоча результат знову показав 2,5%.

Чому така розбіжність? Виявилося, що люди, які вистукували ритм, прокручували собі мелодії в думках, дивилися музичні кліпи перед цим. Тому вони думали, що ідеально передадуть мелодію пісні. У свою чергу, друга група чула тільки ритмічні постукування пальцями по столу, тому вгадати певну пісню було справжнім випробуванням.

Щоб підтвердити існування «прокляття знання», люди були розділені на дві групи. Обидві отримали ряд питань, але одна з них мала і відповіді. Люди, які беруть участь в експерименті, повинні були оцінити, на скільки питань вони зможуть відповісти.

Група, яка отримала відповіді, вирішила, що зможе відповісти на більше питань. Вони також не змогли оцінити труднощі в такій ситуації. Все здавалося простим, коли відповідь була у них перед очима.

Що таке «прокляття знання»?

Так в чому ж суть прокляття знань? Справа в тому, що якщо ми вже щось дізналися або вивчили, нам здається, що це всім відомо, і кожен повинен про це знати. Ми забули, як було раніше, до того. Нам може здатися, що, оскільки ми знаємо щось, це знання доступне кожному.

Тому, коли ми щось пояснюємо, то робимо це як би для себе, використовуємо зрозумілу нам мову, але вона може бути не зрозумілою для інших. Ми використовуємо спеціалізовані фрази або терміни, тому що нам здається, що ми звучимо дуже професійно. Однак хтось не з нашої сфери може не зрозуміти, що ми маємо на увазі, а це ускладнює спілкування.

Приклад 1

Ольга створила сайт власної компанії. В описі сфери діяльності вона написала: «Наша команда співробітників зовнішнього інтерфейсу забезпечить збереження сторінки відповідно до RWD». Роман шукає людину, яка б створила для нього веб-сайт, заходить на сторінку фірми Ольги, читає опис і нічого не розуміє. Тому з самого початку він відмовляється від її послуг.

Хорошим рішенням було б такий опис діяльності компанії: «Наша команда програмістів, які займаються зовнішнім виглядом сайту, забезпечить його коректне відображення на всіх пристроях». Використовувана мова не буде відлякувати потенційних клієнтів, тому що суть їм буде зрозумілою.

Проблема «прокляття знання» виникає не тільки у відносинах клієнт-підприємець.

Приклад 2

Марія і Софія працюють у фірмі «ABC». Їх сфера постійно розвивається. В якості нагороди за професійні досягнення Софія пройшла важливий навчальний курс, на якому обговорювалися деякі нові питання. Після повернення Софії дівчата почали спільний проект. Софія використовує нові фрази і поняття, а Марія зовсім не розуміла про що йде мова. Співпраця була настільки напруженою, що між ними виник конфлікт.

«Прокляття знання» також впливає на управління. Керівництво повинно пам'ятати, що у нього більш широке уявлення про справи компанії, ніж у рядового співробітника. Тому при постановці нових завдань або вимог менеджер повинен сказати, чому співробітник зобов'язаний виконати їх. Знання мети в роботі дуже важливо і підвищує мотивацію до дії.

Чи можливо побороти «прокляття знань»?

Природно, його можна подолати. Це вимагає роботи і концентрації, але немає нічого неможливого.

Перш за все, варто проаналізувати, чи ми використовуємо щодня професійну мову, терміни, які люди за межами нашої галузі можуть не розуміти. Наші клієнти та колеги дійсно розуміють нас? Дуже часто ми не усвідомлюємо, що «прокляття знань» стосується нас, а нам здається, що ми говоримо ясно і зрозуміло для всіх. Якщо ж ми зіткнулися з цією проблемою, потрібно спробувати використовувати звичайну, повсякденну мову як можна частіше, щоб всі зрозуміли наше повідомлення.

Одне лише усвідомлення того, що ми можемо виражатися не зрозуміло для інших, не подолає «прокляття знання». Підсвідомо, ми і далі можемо говорити на своєму професійному «жаргоні». У цьому випадку варто показати свої тексти, виступи, висловлювання і т. д. комусь не з вашої галузі. Попросіть, щоб вони прочитали і підтвердили, що в написаному все зрозуміло і ясно.

Якщо ми знаходимося на іншій стороні і чогось не розуміємо, наприклад, через використання незрозумілих  термінів, скажіть про це. Як ми вже згадували, співрозмовник може виражатися таким чином абсолютно неусвідомлено. Просто попросіть його передати свої думки по-іншому.