Позитивна або негативна мотивація: що більш ефективно впливає на персонал
Багато роботодавців задаються питанням, як ефективно мотивувати підлеглих. Зрештою, мотивація персоналу повинна приносити компанії одні переваги. Завдяки цьому можна розраховувати на підвищення ефективності та результативності.
Мотивація - це дія, яка змушує людину виконувати те, що від нього вимагається, і він сам від цього отримує певні вигоди (матеріальні або нематеріальні). Варто також врахувати, що конкретно мотивує співробітників. Через те, що люди все дуже різні, однакові мотивуючі чинники можуть працювати не для всіх. Досить важко визначити один загальний тип мотивації, який буде успішним завжди.
Більшість фахівців схиляються до думки, що існує позитивна і негативна мотивація.
Позитивна мотивація
Це свого роду зовнішня мотивація працівників, при якій роботодавець використовує розгалужену систему призів і похвал. Співробітники знають, що своєчасне і якісне виконання обов'язків, участь у житті компанії, впровадження інноваційних ідей, а також надання допомоги колегам буде винагороджено. Найчастіше успіх оцінюється матеріально - премією, додатковою оплатою, бонусами. У багатьох ситуаціях просте згадування на зборах про те, що співробітник досяг певного успіху, може стати стимулом для ще кращої роботи. Людина знає, що його зусилля помічені, і він працював не даремно. Словесні похвали також хороший спосіб мотивувати підлеглих. Кожен повинен усвідомлювати, що те, що він робить - цінується.
Роботодавці повинні пам'ятати, що працівник, якого хвалять за його досягнення, буде прагнути до ще кращих результатів і бути лояльним до компанії. Співробітники будуть зацікавлені працювати в такій фірмі як можна довше, це дозволить інвестувати в їх розвиток шляхом оплати навчання і курсів. Позитивна мотивація співробітників розвиває компанію.
Негативна мотивація
Другий тип мотивації - це негативна мотивація. Дехто називає її «методом батога». Вона заснована на залякуванні і страху. Працівник виконує свої обов'язки не тому, що хоче, а тому, що в іншому випадку він буде покараний дисциплінарними бесідами з вищестоящими і, можливо, навіть принижений на загальних зборах. У цій ситуації атмосфера на роботі погана, і співробітники відчувають стрес відчувають, що їх не поважають. Найчастіше люди швидко розуміють, що в таких умовах важко працювати, і починають шукати нове місце працевлаштування де вони будуть відчувати себе більш цінними і шанованими.
Роботодавець повинен пам'ятати, що негативна мотивація не впливає на підвищення ефективності. Підлеглі зазвичай працюють як можна менше, у них немає бажання для нових ідей, вони не хочуть впроваджувати будь-які інновації.
Позитивна і негативна мотивація - який метод більш ефективний
На більшості підприємств частіше використовується позитивний спосіб мотивації. Однак найкраще знайти так звану «золоту середину», коли співробітники знають, що їх будуть цінувати за досягнення. Але вони не можуть «спочивати на лаврах» і розслаблятися, тому що в цьому випадку можуть бути покарані. Важко однозначно сказати, який метод є більш ефективним. Начальник повинен оцінити, яка мотивація краще підходить для кожного співробітника.
Також варто пам'ятати, що існують певні чинники, які можуть досить сильно демотивувати персонал. До них відносяться: нечіткий розподіл обов'язків, надто багато завдань для виконання, перевагу іншим співробітникам, надмірна концентрація на помилках, неприємна атмосфера на роботі і, перш за все, відсутність можливостей для розвитку. Роботодавець повинен уникати цього, завдяки чому його підлеглі будуть більш охоче діяти на користь компанії.