Теорія Адамса в мотивації
Справедлива оплата мотивує вас працювати більше? Як ви виконуєте свої обов'язки, коли виявляється, що колеги заробляють більше, роблячи те ж саме?
Теорія справедливості Адамса може відповісти на ці питання.
Що це таке і чи може вона допомогти підвищити вашу мотивацію для щоденних обов'язків? Прочитайте статтю, в якій ми обговоримо цю проблему.
Теорія справедливості Адамса - про що вона?
Засновник теорії справедливості - Джон Стейсі Адамс. Ключову роль в ній займає людина, яка має почуття справедливої нагороди, і люди, з якими вона порівнює себе, завдяки чому знає і розуміє, що отримана винагорода є вірною по відношенню до інших.
Ця теорія про справедливій винагороді за виконані обов'язки. Кожна людина оцінює справедливість, співставляючи свій внесок в покладені на неї завдання з роботою і внеском людей, з якими себе порівнює.
Теорія справедливості говорить, що ваше задоволення винагородою за виконану роботу залежить від того, чи буде це справедливим по відношенню до зусиль, які ви докладаєте до своїх обов'язків.
Люди схильні порівнювати себе з іншими, тому ви також робите це із точки зору навичок і заробітної плати. Якщо ви знаєте, що тут немає рівноваги, але є справедливість, то мотивація максимально скоротити різницю відразу зростає.
Теорія справедливості Адамса і робота
Як теорія справедливості працює в повсякденній роботі? Вона охоплює такі сфери, як винагороду, премії, просування по службі, пільги і т. д. Людина, яка отримує таку винагороду, повинна відчувати мотивацію для подальшої роботи. Однак ви схильні порівнювати, і якщо виявите, що нагорода була в деякій мірі несправедливою, наприклад, ви отримали надбавку, а інші отримали більше, ваша мотивація для виконання призначених завдань взагалі не збільшується.
Приклад 1
Бос обіцяв всій компанії різдвяні премії. Вони повинні були залежати від трудового стажу. Ольга працює в компанії вже рік, тому вона отримала бонус у 1000 гривень. Її колеги, що працюють протягом 2 і 3 років, відповідно, отримали премії в розмірі 2000 і 3000 гривень. Ольга відчуває несправедливість у розподілі премії, і навіть додаткова винагорода не спонукає її краще виконувати свої обов'язки.
Люди цінують рівність і справедливість. Якщо ви дізнаєтеся, що колега по роботі, що виконує ті ж обов'язки, заробляє більше, ви, як правило, засмучуєтеся. Однак, все інакше, якщо ви знаєте, що цей колега має більшу компетентність і по праву отримує більш високу зарплату. Ви тоді відчуваєте бажання працювати ще старанніше, щоб бути на одному рівні.
Приклад 2
Олег працює в маркетинговій компанії. Ігор також виконує свої обов'язки у відділі. У нього більше компетенції і більше професійного досвіду, і разом з ним в компанію прийшло багато нових клієнтів. Олег знає, що Ігор працює краще і ефективніше, тому він не відчуває несправедливість через більш низьку зарплату. Проте, він розуміє, якщо буде ефективно виконувати свої обов'язки, у нього є шанс отримати аналогічну винагороду.
Три типи співробітників
Теорія справедливості постійно вдосконалюється. На її основі були виділені три типи працівників.
Щедрий працівник - це людина, яка не скаржиться, що отримує несправедливу оплату за виконувану роботу. Вона не женеться за підвищенням і преміями, і зазвичай не відчуває себе комфортно, коли починає заробляти більше. Найчастіше це пов'язано з тим, що працівник не впевнений в собі і своїх навичках. Він вважає, що повинен знати і вміти робити більше, а додаткові гроші не відповідають його компетенціям.
Співробітник, який чутливий до справедливості - це працівник, який так цінує справедливість, що хоче, щоб його заробітна плата була максимально адаптована до його навичок і обов'язків. Він погано себе почуває і коли занадто мало заробляє, і навіть коли йому дуже добре платять.
Співробітник-позивач - це той тип працівника, який хотів би робити найменше і заробляти якомога більше. Він хоче отримувати вищу зарплату, ніж його колеги і вважає, що це справедливо.
Чи впливає теорія справедливості на вашу роботу?
Варто знати, що несправедлива винагорода працівників не є законною практикою. Відповідно до законів про працю, працівники на тих же посадах, які виконують однакові обов'язки, повинні отримувати однакову заробітну плату.
Як ми вже згадували, кожен бачить справедливість зі своєї точки зору. Тому, перед тим, як ви заявите своєму шефу про дискримінацію, варто переконатися, що ви напевне заслуговуєте такої же зарплати, що і у колеги. Можливо, він володіє компетенціями, яких у вас немає, працює краще, ефективніше, залучений в життя компанії набагато більше, ніж ви. У таких випадках керівник має право збільшити зарплату більш ефективного співробітника.
Ви повинні подумати про те, що можна зробити, щоб працювати як більш високооплачуваний колега. Теорія справедливості говорить, коли між співробітниками існує дисбаланс, це повинно спонукати вас вдосконалюватися. Оскільки ваш колега може виконувати свої завдання швидше і ефективніше, що ж заважає вам працювати так само? Все, що вам потрібно, - це більш інтенсивна робота і організаційний план, і ви зможете досягти бажаного рівня!