Стратегія розвитку лідерства: якою вона має бути в сучасних умовах?
Методи розвитку компетентностей та навичок зазнали значної метаморфози за останній рік. Онлайн навчання, за оцінками експертів, досягне 325 мільярдів доларів до 2025 року. Фахівці L&D (Learning and Development) зараз стикаються з великим викликом - як розробити стратегію розвитку лідерства в цифровій реальності. Одного лише електронного навчання недостатньо, щоб забезпечити менеджерів необхідними компетенціями. Для цього необхідно проаналізувати потреби та ресурси компанії, ну і додати трохи креативності.
На плечах керівників завжди є велика відповідальність. Саме вони формують ядро, основу компанії, які задають ритм діяльності фірми. У часи прискорених змін саме керівники несуть відповідальність за впровадження новацій, оцінку ризику та турботу про добробут працівників.
Стратегія розвитку лідерства впливає на результати діяльності компанії
Стратегія розвитку лідерських якостей у компанії повинна бути комплексною й базуватися на офіційних даних. Найбільш очевидною та загальною причиною цього є величезний вплив компетенцій менеджерів на функціонування всієї організації. Неефективні лідери можуть піддавати компанію збиткам і навіть банкрутству. За даними Інституту Gallup, на 70% заангажованість працівників залежить саме від керівника.
Високий рівень залученості персоналу - це не порожня цифра, яка фігурує лише у звітах рекрутерів та є одним із показників брендингової діяльності роботодавців. Саме рівень заангажованості працівників визначає їх ефективність, ступінь професійного вигорання, прогулів або кількість допущених помилок. Крім того, нове дослідження Gallup також показало, що залучення працівників є сильним фактором, що визначає ефективність діяльності компанії під час спаду. Лідери повинні мати повноваження, щоб створювати ефективні команди.
Ідеальної моделі лідера не існує
У дослідженнях можна знайти багато моделей компетентності ідеального керівника. Але неможливо створити універсальну модель ефективного менеджера. Кожна компанія, кожна команда та кожен працівник вимагає різного підходу, різних інструментів та певного способу спілкування. Ось чому навички або методи, які працюватимуть у одного менеджера, можуть бути абсолютно недієвими для іншого. Побудову стратегії розвитку лідерських якостей у компанії слід розпочати з визначення того, які компетенції потрібні в організації.
Часто компанії вже мають дані, на основі яких вони можуть визначити, які вміння їм насамперед слід розвивати серед керівного персоналу. Ця інформація може бути в оцінках працівників, опитуваннях про залученість, показниках обороту та прогулів. Важливо мати змогу робити висновки з цих даних, чи виявляться ефективними заплановані дії.
Нові методи розвитку лідерів
Існує багато методів розвитку лідерських компетентностей. Поки що навчання, післядипломна освіта, коучинг та наставництво були дуже популярними. В наш час більшість із цих класичних методів успішно працюють в інтернеті, тобто, значна частина проходить онлайн. Ця форма має багато переваг і може поєднувати різні види діяльності, наприклад, фільми та інфографіку, сценки, гейміфікацію.
Однак одного лише електронного навчання недостатньо для того, щоб керівники реалізували весь свій потенціал. Дуже важливо як теоретичні знання будуть використовуватися в повсякденній діяльності компанії. Можливість отримати практичний досвід дозволяє запам'ятати на 70% - 90% більше інформації, ніж вивчення самої теорії. Рішенням може бути поєднання навчання з роботою і одночасне запровадження теорії у практиці керування.
Розвиток лідерства: як показати вигоду
На початку розвитку лідерства мірилом ефективності даної діяльності з розвитку була суб’єктивна думка самих лідерів, які брали в ній участь. Цей підхід правильний, оскільки керівники знають, наскільки корисним буде якийсь новий інструмент чи знання в їх роботі. Однак цих даних недостатньо, щоб бути впевненим, що здійснена діяльність з розвитку є корисною для організації та допомагає досягти поставлених цілей. Нова модель Кіркпатріка (Дональд Кіркпатрік - професор Університету Вісконсін, автор чотирьохрівневого підходу до оцінки ефективності тренінгових програм) змінила підхід до вимірювання ефективності розвитку діяльності. Вона також враховує вплив, наприклад, навчання чи електронного навчання на поведінку керівника та наслідки, які ці зміни приносять організації.
Демонстрація значення рентабельності інвестицій у розвитку лідерів можлива і може бути здійснена кількома способами. Один із них - створення контрольної групи, завдяки якій ми з’ясуємо, чи вдається менеджерам, які пройшли певне навчання, краще виконувати свої завдання, у порівнянні з керівниками, які не брали участі в тренінгу. Інший і, мабуть, найпростіший спосіб - це збір даних, наприклад, рівень залучення команди до та після введення нових знань в організацію. Насправді, рентабельність інвестицій залежить від того, яка мета компанії.