Методика SMART: як правильно ставити собі за мету, щоб її досягти?

Більшість людей в роботі і в приватному житті встановлюють собі цілі, до яких наполегливо прагнуть. На жаль, не завжди вдається досягти бажаного результату.

Багато успішних людей використовують метод SMART, який довів свою ефективність при постановці мети і досягненні результату. Розглянемо його особливості.


Для чого потрібно ставити цілі?

Цілі мають велику силу. Завдяки їм ви можете бути більш схильні діяти і знати, чому виконуєте завдання. Тому потрібно, щоб вони були визначені.

На додаток до зростання вашої мотивації до дії, вони змушують більш активно брати участь в цьому. Ви знаєте, до чого прагнете, що для вас важливо і на чому повинні зосередитися. Завдяки цьому ви менш збентежені, краще організуєте роботу і всі виконувані завдання.

Однак, трапляється так, що постановка цілей тільки змушує вас відчувати себе пригніченими, розчарованими, у вас як і раніше щось не виходить, а переконання помилкові. Все це означає, що ви не тільки втрачаєте мотивацію, але і бажання що-небудь робити.


Що означає абревіатура SMART?

Методику SMART запропонував ще в 1954 році Пітер Друкер. Вона допомагає встановлювати і формулювати цілі так, щоб ви могли їх досягти.

Що ж означає абревіатура SMART?


S - Specific - Певний

Мета повинна бути конкретною. Ви зобов'язані знати, що хочете зробити. Тут немає місця для здогадів і двозначностей, не може бути багато варіантів і методів досягнення. Визначеність і точність надзвичайно важливі при постановці мети. Наприклад, фраза «почати бігати» набагато інформативніше і зрозуміліше ніж «бути активним».


M - Measurable - вимірні

Завдяки тому, що ваша мета піддається виміру, ви зможете оцінити весь шлях до її досягнення і на якому етапі зараз перебуваєте. Наприклад, ваше завдання - «схуднути». Сама постановка мети неизмерима. Перефразуйте її: «схудну на 13 кілограмів». Тепер ви точно знаєте до чого прагнете. У той час, коли вага буде менше вже на 6,5 кг від сьогоднішнього, ви чітко будете знати, що вже на півдорозі до успіху. Якщо мета занадто загальна і не помітний ніякої прогрес в її досягненні, ви втратите мотивацію і не будете зацікавлені в дії.


A - Achievable (Attractive) - Досяжний (Привабливий)

В цьому випадку буква А має два значення: досяжний і привабливий. Досяжна мета - це те, що ми можемо зробити без надмірних зусиль. Наприклад, немає сенсу обманювати себе, поставивши завдання пробігти 15 кілометрів, якщо до цього ви не тренувалися взагалі і не підготували себе. Перед постановкою мети необхідно врахувати свої можливості і ставити реалістичні завдання.

У свою чергу, приваблива мета - це завдання, яке для вас є свого роду «викликом», і її досягнення принесе задоволення. Наприклад, якщо ви вивчите англійську мову, будете отримувати велику зарплату.


R - Realistic - Реальний

Мета повинна бути реальною. Якщо ви плануєте собі щось, що приречене на провал заздалегідь, але все ж намагаєтеся досягти цього, ваші прагнення без будь-яких успішних результатів відберуть всі сили і бажання на подальші дії. Ваша мета не може бути пробігти 10 км за 10 хвилин, так як це фізично неможливо. Давайте ставити завдання, які ви зможете вирішити.


T - Time-bound - Певний в часі

Встановіть часові рамки досягнення мети. Завдяки цьому ви будете відчувати мотивирующее тиск. Якщо завдання не має «терміну придатності», ви беретеся за її виконання неохоче, ліниво, у вас немає достатньої мотивації до її вирішення. Наприклад, ви встановили що потрібно пробігти 15 кілометрів до 25 жовтня, коли відбудеться бажаний марафон. В такому випадку у вас є певний час для тренувань і кінцева дата досягнення мети.