Краудсорсинг: що це таке і як він працює у бізнесі?

Краудсорсинг - це процес, який передбачає залучення широкої групи людей для виконання завдань та подання ідей для досягнення конкретних цілей організатора. Він використовується компаніями, державними установами та некомерційними організаціями, для яких краудсорсинг замінює традиційних працівників.

Метод краудсорсингу дозволяє не тільки зменшити витрати на процеси, але перш за все отримати знання групи людей, що особливо важливо при створенні продуктів, послуг або рішень для широкої аудиторії.

Краудсорсинг - яке відношення він має до роботи в інтернеті?

Термін краудсорсинг походить від поєднання англомовних слів: crowd (натовп) і sourcing (джерело пошуку). Вперше його використав у 2006 році Джефф Хоу, редактор журналу WIRED. Джефф визначив краудсорсинг як передачу всіх видів діяльності підприємства на широку групу користувачів інтернету у формі відкритого запрошення. З того часу з’явилося більш сучасне та точне визначення краудсорсингу, яке пов’язує цей термін із новими технологіями та соціальними медіа. Це запропонував вчений Дарен К.Бребхем.

Краудсорсинг - це цифрова та розподілена модель виробництва або розв’язання проблем користувачами інтернету, що реалізує конкретні цілі організатора (підприємства, уряду чи приватної особи).

Хоча краудсорсинг отримав свою назву в 2006 році, сама ідея набагато старша. Ще Наполеон Бонапарт використовував її під час забезпечення  армії свіжими харчовими продуктами. Він оголосив відкритий конкурс на нові форми зберігання продуктів на фронті. Перемогла ідея консервування, за що творець отримав нагороду в 12 000 франків.

Сучасне втілення краудсорсингу - це, серед іншого, і громадський бюджет. Його історія сягає всього тридцяти років. У 1989 році в бразильському місті Порто-Алегрі мешканці близько десятка маєтків виступили з масовою ініціативою та запропонували створити інструмент, що дозволяє впливати на розвиток міста. У співпраці з місцевою владою було створено перший бюджет участі для реалізації найцікавіших ідей щодо покращення якості життя мешканців.

Краудсорсинг: переваги, недоліки та застосування

Згідно з доповіддю Gartner, 75% провідних компаній використовуватимуть певну форму краудсорсингу в майбутньому. Джефф Хоу, творець краудсорсингу, вважає, що використання колективного інтелекту дозволяє швидше вирішувати проблеми, створити важливі речі, вибирати найкращі рішення, збирати кошти. Краудсорсинг дозволяє працювати з невеликими фінансовими витратами і одночасно знижує ризик втрачених інвестицій.

А у випадку банкрутства підприємства, воно не несе витрат на винагороду та витрат на виведення нової послуги чи товару на ринок. Інтелект колективу дозволяє уникнути втрат. Як це можливо? Хоча б тому, що мотивація групи людей не завжди суто фінансова. Кампанія краудсорсингу взагалі не повинна передбачати грошову винагороду, оскільки учасникам може бути достатньо лише одного задоволення від спільного створення продукту чи послуги.

Інші стимули для участі в краудсорсингу включають: задоволення від використання своїх навичок та знань на практиці, можливість брати участь у великому проекті без працевлаштування у великій корпорації, простір для демонстрації з творчістю, визнання. З організаційної точки зору активні учасники краудсорсингових процесів прив’язуються до брендів, які вони допомагають розвивати. Таким чином, організації мають ще одну вигоду - вони отримують лояльних споживачів чи активістів.

Переваги краудсорсингу

До них можна віднести: економію часу та грошей (група людей набагато швидше генерує ідеї, а підготовка продукту, наприклад веб-сайту, однозначно дешевша, ніж оплата роботи вузької спеціалізованої команди), різноманітність поданих проектів та їх оригінальність (багато варіантів та точок зору), отримання інформації про потреби та очікування споживачів, створення відданої спільноти, маркетингові та рекламні переваги.

Щоб краудсорсинг був можливим, мають бути дотримані певні умови. Дарен К.Бребхем виділяє чотири таких критерії:

  • існування організатора із завданням, яке потрібно виконати;
  • існування групи людей, готової здійснити це добровільно;
  • існування цифрового простору, в якому проводиться робота та контакти між організатором й спільнотою;
  • існування взаємної вигоди для організатора та громади.

Важливо: краудсорсинг не можна розглядати як джерело безкоштовних знань або маркетингових досліджень. Погано проведені краудсорсингові кампанії не сприймаються позитивно людьми.

Crowd translation (переклад групою людей)

Інтернет дозволяє створювати соціальні переклади. Замість надсилання тексту до бюро перекладів, організації та компанії надають інструменти та платформи для перекладу користувачами. На цих платформах є модератори, які схвалюють відповідні переклади. Довіра до користувачів у цьому має велику перевагу: вони роблять це безкоштовно й часто набагато краще, ніж пересічний професійний перекладач. Це пов’язано з тим, що вони цікавляться певним товаром чи послугою і краще знають контекст перекладу та специфіку ринку.

Як бачите, краудсорсинг - чудовий інструмент, яким можуть користуватися не лише компанії. Завдяки можливостям інтернету набагато легше користуватися знаннями певної групи людей.