Feedforward: в чому його сутність?
"Минуле вже не можна змінити", "те, що сталося, вже не повернеш", "я не маю впливу на те, що відбулося". Знайомі вислови, чи не так? Але чи знаєте ви, що таке feedforward?
Аналіз минулих помилок є основою успішного управління компанією, проєктами та людьми. Однак часто це залишає у працівників відчуття, що їх звинувачують у минулих невдачах чи поразках, та що їхню роботу оцінили не належним чином. То що робити, щоб зворотний зв’язок (feedback) мав бажаний ефект і сприяв поліпшенню якості роботи в майбутньому? Рішення - використовувати feedforward, так звану «молодшу і спритнішу сестру» зворотного зв'язку.
Що таке feedforward?
Як і feedback, feedforward є інструментом для розвитку правильних компетенцій або поведінки працівників. Хоча зворотний зв'язок реактивний і зосереджений на минулому (back), feedforward передбачає дії у майбутньому (forward). Він зосереджений не на проблемах, які уже були, а на рішеннях, які допоможуть уникнути непорозумінь в майбутньому. Ось чому це майже завжди позитивно сприймається працівниками на відміну від feedback, який часто пов’язаний з негативними емоціями та пошуком виправдань. Як підкреслив творець feedforward, професор Маршалл Голдсміт, «простіше показати людям, як зробити це краще, ніж доводити, що вони помиляються».
Отож, feedforward служить тим самим цілям, що feedback, але він має безліч корисних функцій, які роблять його здатним успішно замінити або доповнити класичний зворотний зв'язок.
Переваги feedforward
Feedforward - значно ширше поняття
Feedforward не передбачає ні оцінки, ні критики. Завдяки йому співробітники підходять до розмови з більшою дистанцією та менш особисто, що дозволяє зосередитись на позитиві та конструктивному навчанні у майбутньому. Feedforward стимулює активність і творчість працівників.
Розмовляючи з підлеглими, керівник не згадує, що було. Ви говорите про майбутнє таким чином, щоб підкреслити, на яких діях залежить вам найбільше. Це спонукає працівників шукати нові рішення.
Feedforward вирішує потенційні проблеми ще до їх виникнення
Під час feedback дії за своєю суттю є рективними. Під час feedforward використовуються знання, досвід і талант працівника, щоб запобігти потенційним помилкам у майбутньому. Як у прислів'ї: "що вже сталося, те не змінити", тому замість того, щоб дивитись у заднє скло під час швидкої їзди, краще дивитися вперед. Це одна з образних метафор Маршалла Голдсміта, яку варто пам’ятати.
Як розпочати?
У книзі, написаній спільно з Марком Райтером, "Те, що ви отримали тут, не потрапить туди", Голдсміт виділив 4 прості кроки feedforward:
- Подумайте, що саме у вашій поведінці чи уміннях ви хотіли б змінити?
- Опишіть свою мету в розмові «один на один». Співрозмовником може бути колега, начальник, друг (так, перевага feedforward також полягає в тому, що він працює не лише у професійних відносинах). Замість того, щоб запитати: "Чому ви знову невчасно надіслали щомісячний звіт?", скажіть співрозмовнику: "Я хотів би, щоб з наступного місяця ви надсилали щомісячний звіт у чітко встановлені терміни".
- Запитайте у свого співрозмовника про ідеї, які можуть допомогти вам здійснити ваш план. Слухайте його, але не засуджуйте і не критикуйте.
- Подякуйте та реалізуйте свої плани!
Нічого складного, вірно? При розмові, проведеній таким чином, причини помилок вже не мають значення.
Найголовніше, що процес працює в обидві сторони. Припустимо, ви хочете щось змінити в собі, наприклад, покращити навички спілкування. Потім ви запитуєте у іншої людини, що вам порадять з цього приводу.
Але чи застосовуючи feedforward означає, що вам слід відмовитися від feedback? Не обов'язково. Однак варто поєднати їх між собою. Один лише feedback може змусити працівника відчути, що його все ще оцінюють або навіть критикують. Під час feedforward активну участь у роботі беруть дві сторони, їх відносини є більш партнерськими. Загалом, обидва інструменти слід використовувати відповідно ситуації та потреб.