Як уникнути професійного вигоряння на роботі?

Першим симптомом професійного вигорання є почуття поступового виснаження і підвищена стомлюваність організму. Вихідних недостатньо, щоб відпочити і приступити до роботи з новою енергією. Далі йде зниження активності - з'являються абстиненція і апатія, перші емоційні реакції, такі як словесна агресія по відношенню до колег, цинізм, заперечення думки інших. Людина стає важким у співпраці. Емоційне напруження дуже велике. Є перепади настрою - від гніву до смутку.

Коли працівник все ще не помічає проблеми, організм може почати психосоматично реагувати, тобто виникають проблеми зі здоров'ям, які дійсно вимагають допомоги від втомленою і стресовій роботи. Починаються проблеми зі сном, часті застуди, зниження сексуальної активності, захворювання серця або травної системи.

Останньою і особливо небезпечною стадією вигорання є фаза відчаю, яка може привести до розвитку реактивної депресії, залежностей і навіть самогубств.

Бачачи перші симптоми синдрому вигоряння, керівник повинен обговорити з працівником причини ситуації, що склалася і можливі рішення - може бути потрібно надати підлеглому більш тривалу відпустку, скоротити обсяг завдань або змінити їх, розширити сферу діяльності для більшої незалежності. Найгірше, що може зробити роботодавець - це почати вимагати більшого або зробити вигляд, що проблеми не існує.

Професійне вигорання, як правило, зачіпає амбітних співробітників, які швидко хочуть піднятися по кар'єрних сходах. Такі люди багато працюють, часто нехтуючи своїми власними потребами.

Як запобігти вигоряння?

Експерти сходяться на думці, що багато чого залежить від самого співробітника, рівня його самосвідомості - наскільки він може навчитися розпізнавати свої потреби, ставити реальні цілі, управляти навичками і організовувати своє життя. «Слухання» себе, турбота про міжособистісних відносинах, розвиток інтересів та розробка власного методу заспокоєння - це важливі способи уникнути професійного вигорання, який кожен повинен виробити індивідуально. Роботодавець повинен бути уважним до потреб підлеглого, але в першу чергу сам співробітник повинен сигналізувати про перевантаження роботою.

Ми підготували 10 головних порад, які допоможуть вам уникнути вигоряння на роботі:

1. Повноцінний сон - це не тільки необхідна для відпочинку кількість годин, але і комфортні умови: зручне ліжко, доступ свіжого повітря, комфортна температура, тиша.

2. Фізична активність - психологічна і розумова втома також впливає на стан організму. Під час фізичної активності ви не тільки піклуєтеся про своє тіло і здоров'я. Завдяки ендорфінів, що виділяються під час руху і заняття спортом, у вас поліпшується настрій і задоволення життям. Всього 20 хвилин вправ три рази в тиждень допоможуть впоратися зі стресом.

3. Зелена неділя - дослідження показують, що люди, які проводять більше часу на природі, мають більш низький рівень кортизолу, "гормону стресу". Якщо немає можливості щодня гуляти по парку, варто принести в офіс трохи зелені, вазонів. Згідно з дослідженням доктора Тіни Марі Кейд, співробітники більш щасливі в офісах з великою кількістю рослин.

4. Перерви протягом дня - інтенсивна робота може бути ефективною, коли ви робите перерви. Якщо ви працюєте занадто довго, розум втомлюється, і вам потрібно все більше і більше часу для виконання кожного наступного кроку. Рекомендується 5-10 хвилинну перерву після кожної години роботи.

5. Сміх - посмішка також позитивно впливає на відносини з оточуючими і покращує настрій усміхнену людину.

6. Помірна кількість робочого часу - робота понад 40 годин на тиждень швидше призводить до вигоряння. Працюючи довше, ви відповідно більше втомлюєтеся, на виконання кожного завдання йде більше часу.

7. Прагнення до розвитку - дуже часто у людей, які зіткнулися з професійним вигоранням, виникає відчуття, що вони «стоять на одному місці», не розвиваються. Шукайте шляхи для саморозвитку, ходите на тренінги, будьте в курсі нових методів роботи у вашій сфері, вчіть мови і т.д.

8. Відпустка - щоб по-справжньому розслабитися, «перевантажити» себе, потрібно відпочивати два рази в рік - в ідеалі повні два тижні. Це повинен бути справжній відпустку, а не просиджування в квартирі перед комп'ютером або додаткова робота. Поїздка в гори, до моря, в сусідню країну або навіть просто в інше місто з рідними, де ви зможете гуляти, читати, спілкуватися, зарядить вас енергією і позитивом.

9. Хобі - не тільки фізична активність дозволяє позбутися від повсякденних проблем. Заняття улюбленою справою - відмінний спосіб зняття стресу, відволікання від роботи і джерело приємних емоцій.

10. Пріоритети - відсутність чітких цілей і пріоритетів в роботі прискорює вигоряння - ви втрачаєте сенс того, чим займаєтеся.