Социальная фацилитация - ключ к повышению эффективности сотрудников

Робота в присутності інших людей стала невід'ємною частиною нашого повсякденного життя. У компаніях співробітники все частіше виконують свої обов'язки в одному кабінеті. За нами постійно стежать керівники або колеги. Чи впливає присутність інших на результати нашої роботи? Відповідь на ці та інші питання ви знайдете в нашій статті.

Соціальна фасилітація: теорія і дослідження

Соціальна психологія - це наука, яка вивчає соціальний вплив. Одна людина впливає на іншу своєю реальною або уявною присутністю. Соціальний психолог Роберт Зайонц провів експеримент, в якому вивчав поведінку тарганів. Предметом дослідження було вимірювання швидкості, з якою вони тікають від світла в простій і складній ситуаціях. У першій з них таргани повинні були пробігти з однієї точки в іншу. Коли вони бігли в присутності інших тарганів, вони досягли найкращих результатів, ніж без «глядачів». Зовсім інший результат був у важкій ситуації. Шлях, який таргани повинні були подолати, утікаючи від світла, був лабіринтом з одним правильним виходом. В цьому випадку за ними також спостерігали інші таргани. Виявилося, що комахам знадобилося набагато більше часу, щоб пробігти цю дистанцію.

Дослідження показують, як присутність інших людей стимулює або заважає нам діяти. Компанія іншої людини робить нас більш пильними і ми швидше переходимо в стан «готовності». Цей експеримент допоміг визначити ефект соціальної фасилітаціі.

Соціальна фасилітація - що це?

Сама присутність інших людей стимулює наш організм. Завдяки цьому ми готові розпочати діяльність. Якщо ми працюємо в групі, ми свідомо чи несвідомо впливаємо на інших. Це сприяє розвитку конкретних способів поведінки, що і вимагають від нас роботодавці. Соціальна фасилітація означає, що коли ми працюємо в одному приміщенні з іншими людьми і розуміємо, що за нами стежать, ми автоматично стаємо більш ефективними, ніж якби ми працювали поодинці.

Приклад 1

Одна із команд відділу маркетингу отримала завдання створити презентацію для клієнта про свою компанію до кінця дня. Це не складно, не перевищує рівень компетенцій співробітників і схоже на завдання, яке вони недавно виконали. У команді працюють 6 осіб, усі в одному кабінеті. Якщо лідер команди хоче досягти мети, він може попросити кожного співробітника повідомити своїм колегам, що саме він збирається робити, з якою проблемою він буде мати справу і скільки часу потрібно для виконання своєї частини завдання. В результаті кожен з них відчує, що за ним наче стежать інші, а колеги ознайомлені, що він буде робити в найближчі кілька годин. Таке повідомлення зробить кожну людину більш мотивованою. В результаті вся команда досягне спільної мети, тобто створить презентацію для клієнта.

Важливо відзначити, що соціальна фасилітація позитивно впливає на результати нашої роботи, тобто підвищує ефективність, тільки тоді, коли ми виконуємо прості і відомі вже завдання! Як приклад можна привести спортсменів, які тривалий час тренуються в певній спортивній дисципліні, стають її експертами, тому у них немає проблем з виступом перед аудиторією. Завдяки цьому присутність інших спонукає їх діяти ефективно.

Коли ж ми виконуємо нові і складні завдання, присутність інших людей знижує нашу ефективність. Приклад - людина, яка починає вивчати нові речі, наприклад, їздити на велосипеді.

Якщо завдання, поставлене відділом маркетингу в наведеному вище прикладі, було б складним і новим, присутність колег і усвідомлення того, що всі стежать за тобою, ускладнило б спільну роботу.

Приклад 2

Наталя почала працювати в компанії фахівцем з продажу. У перші дні роботи її колега Олеся допомагає ознайомитися з новими обов'язками. На третій день Наталія вперше дзвонить новим клієнтам, щоб запитати про їхні потреби і зробити можливу пропозицію з навчання. У неї є досвід роботи на аналогічній роботі, вона робила подібні дзвінки в попередній компанії. Олеся вирішила, що буде спостерігати за своєю колегою під час розмов. Це допоможе виявити помилки, які зробить Наталя, і підкреслити її сильні сторони. Наталя зробила 7 телефонних дзвінків в присутності Олесі, потім ще 5 зробила одна, тому що колега пішла на зустріч. Виявилося, що в присутності співробітниці Наталія прикладала більше зусиль під час бесіди, її розмова була більш тривалою і ефективною.

Саме так працює механізм соціальної фасилітаціі. У присутності інших, знаючи, що за нами спостерігають, ми стаємо більш енергійними і намагаємося зробити роботу якнайкраще. Це знання, яке як роботодавці, так і працівники можуть використовувати в своїй повсякденній роботі.