Через війну в Україні малий та середній бізнес зазнає втрат, але намагається вийти на міжнародний ринок

Третина українських підприємств малого та середнього бізнесу (МСБ) планує вихід на міжнародний ринок. Про це підприємці, учасники проекту Unlimit Ukraine, повідомили у межах п'ятої хвилі опитування Європейської бізнес асоціації (European Business Association, EBA).

Згідно з результатами, 30% опитаних бізнесменів планують налагодити експорт товарів або послуг за кордон, а 29% вже працюють на ринках інших країн. Ще 39% не зацікавлені у закордонних ринках.

В EBA зазначають, що розширення географічної присутності може бути актуальним для підприємців на фоні вичерпання фінансових резервів та значних втрат бізнесу.

Так, 25% опитаних підприємців повідомили про відсутність фінансових резервів. У 11% вистачить фінансових резервів на місяць, у 28% – на кілька місяців, у 17% – на півроку. Ще 14% мають резерви на рік і більше, тоді як у липні таких було лише 6%.

Втрати бізнесу МСБ становлять:

  • $10 тис. – 33% МСБ;
  • у діапазоні $10-50 тис. – 23%;
  • у діапазоні $50-100 тис. – 15%;
  • понад $100 тис. – 14%.

Про відсутність втрат повідомили 10% підприємців, що є вдвічі більше, ніж у липні.

За даними соцопитування, у повному обсязі сьогодні працюють 39% компаній, а у липні таких було 28%. Кількість непрацюючих підприємств зменшилася – з 16% у липні до нинішніх 11%. Ще 50% компаній працюють частково з тими чи іншими обмеженнями.

Зокрема:

  • 30% - змушені були обмежити географію діяльності;
  • 19% – працюють лише онлайн;
  • 16% – закрили частину торгових точок;
  • 26% – зупиняли, але вже поновили роботу.

У ЕВА зазначають, що 83% компаній користуються лише оборотними коштами для фінансування бізнесу. Ще 7% користуються банківськими позиками, зокрема 4% – кредитною програмою "5-7-9". Ще 4% МСБ користуються комерційним кредитуванням.

Серед державних пільг найбільш популярною серед МСБ є опція сплати єдиного податку 2%, нею вже скористалися 14% підприємців, ще 6% користуються іншими податковими пільгами, а 2% – компенсацією за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб.

Від 34% у липні до 43% у жовтні зросла кількість МСБ, який виплачує заробітні плати співробітникам у повному обсязі, до того ж 4% роблять це наперед або з бонусами. Водночас 18% компаній були змушені скоротити розмір заробітної плати, а 9% – відправити персонал або його частину у неоплачувану відпустку. Кількість тих, хто звільнює співробітників, дещо зменшилася – з 18% до 13%.

Попри труднощі підприємці продовжують підтримувати армію та населення:

  • 61% – допомагають фінансово;
  • 24% – продукцією;
  • 19% – послугами;
  • 13% – засобами захисту/оборони;
  • 6% – медикаментами;
  • 19% – підтримують працівників, які захищають країну.

Десята частина МСБ повідомила, що мають активи або філії на окупованих територіях, при цьому 27% зазнали втрат безпосередньо внаслідок бойових дій.

Напередодні зими компанії найбільше готуються до перебоїв з постачанням води, газу, електроенергії, до ударів по критичній інфраструктурі, транспортній мережі та підприємствам, а також до перебоїв зі зв'язком та інтернетом. Підприємці активно купують обладнання для автономного опалення та електропостачання, налагоджують резервні канали зв'язку, утеплюють або консервують частини приміщень, виробляють запаси матеріалів та продукції, запроваджують дистанційну роботу, готують сценарії релокації або евакуації персоналу.

Опитування проводилося з 13 до 23 жовтня серед фізосіб-підприємців, які беруть участь у проекті з підтримки малого та середнього бізнесу від ЕВА Unlimit Ukraine. В опитуванні взяли участь 105 підприємців.

Раніше UBR.ua розповідав, що через віялові відключення електроенергії відвідування ресторанів впало майже вдвічі. Бізнес запроваджує нові рішення.


Джерело: ubr.ua