Менторинг: що це таке і для чого він вам потрібен?

Складно уявити компанію без команди. Завдяки вмінням співробітників діяльність може досягти реального успіху. Тому не тільки працівники піклуються про розвиток, а й роботодавці повинні бути зацікавлені в цьому. Прогресивні та успішні керівники часто впроваджують в компаніях менторинг - одну з форм розвитку персоналу.


Що таке менторинг?

Уявімо ситуацію: співробітник набуває досвід, вчиться новим речам, намагається максимально збільшити розвиток, але в той же час робить це трохи гірше, ніж інші його колеги на цій посаді. Він не може добитися успіху і засмучується. У такому випадку може допомогти менторинг або наставництво.

Менторинг - це побудова неформальних відносин між наставником (ментором) і учнем (протеже). Перший в разі співробітників - це людина, яка має багаторічний досвід роботи в даній посаді, добре впорався з покладеними на нього обов'язками і досяг великих результатів. Він може ділитися знаннями, пропонувати, давати вказівки.

Важливо відзначити, що відносини між наставником і учнем повинні бути партнерськими. Ні в якому разі не можна змусити співробітника відчувати себе некомпетентним і непрофесійним, це посилить занепокоєння і зробить ситуацію напруженою. Пригнічений присутністю лідера, учень ніякої користі з таких уроків не візьме. Обидва людини повинні відчувати себе партнерами, рівними один одному.

Наставник повинен допомогти учневі розвинути свої навички, спонукати його виконувати завдання, показати, як використовувати вміння. Більш того, наставник не може демонструвати перевагу або повчати. Як ми вже говорили, партнерство найважливіше.

Наставником зазвичай є співробітник компанії, він допомагає колегам, які претендують на керівну посаду. Буває, що наставництвом займається зовсім інша людина, що не має відношення до фірми. Така ситуація виникає, коли фахівець не хоче, щоб про його слабкі сторони дізналися колеги по роботі.

Ментор не може прямо говорити учневі, що він повинен робити в даній ситуації. Останній зобов'язаний знати сам, як вирішувати ту чи іншу задачу. Наставник як би займає позицію наглядача і дає пораду або вказівки на проблемному етапі, але ні в якому разі не підказує готове рішення.

Менторинг не полягає в тому, що учень отримує загальні знання. Фокусуватися необхідно на конкретній проблемі. Ось чому учень часто вибирає тему для обговорення з наставником, і якщо інша сторона хоче щось обговорити - він не відмовляється.

Ментор аналізує не тільки те, що відбувається зараз, а враховує минулі і майбутні події. Завдяки цьому можна збільшити шанси на успішне вирішення.

Необхідною умовою ефективного менторинг є обопільне бажання до співпраці між двома сторонами. Учень в свою чергу повинен прагне до розвитку.


Коли компанія приймає рішення про менторинг?

Існує кілька факторів, які впливають на це. Перш за все, така форма розвитку важлива при довгостроковій перспективі роботи конкретного співробітника. Коли керівник вірить в успішність працівника, прагне зробити його повноправним членом колективу, ознайомити з наявними спеціальними знаннями можна говорити про менторинг.


Чому потрібно впроваджувати менторинг в компанії?

Цей вид наставництва - ідеальне рішення для компанії. Завдяки співпраці між наставником і учнем можна отримати багато.

Перш за все, даний вид розвитку відносно дешевий і часто безкоштовний - якщо ви вирішите просувати співробітника, а його наставник буде іншим співробітником, роботодавець не заплатить за це, і навчання буде всеосяжне. Крім того, у одного наставника може бути кілька учнів. Просуваючи людини, який вже працює, ви економите час і гроші.

Завдяки наставництва учень отримує необхідні знання для роботи, а наставник вчиться будувати відносини. Користь від цього мають дві сторони, а також фірма.

Коли в компанію приходить новий співробітник, необхідно досить багато часу, щоб ввести його в курс справ і він почав виконувати свої обов'язки. Завдяки менторинг, цей час можна значно скоротити, оскільки основна увага буде зосереджена на передачі знань вашому учневі.

На жаль, наставництво не є поширеним методом навчання співробітників в Україні. В основному, менторинг використовується в Англії, США. Більш того, деякі роботодавці не мають уявлення про цей метод. Можливо, варто уявити цей спосіб розвитку і запропонувати його в разі просування по службі або прийому нових співробітників. Це економить час і витрати і допоможе працівникам, котрий обіймав нову посаду.