Основні помилки фрілансера - як їх уникнути?

Під поняттям «фриланс» (від англ. слова «freelance») часто мається на увазі робота без контракту, позаштатна робота. Іноді фриланс називають телероботою або дистанційною роботою. Фриланс почав набувати популярності в середині 80-х років минулого століття. З розвитком сучасних технологій, появою і широким поширенням Інтернету, можливістю бути «вільним художником» користуються десятки тисяч людей по всьому світу: програмісти, перекладачі, журналісти, письменники.

Якщо ви тільки збираєтеся покинути звичне офісне середовище, то наведений нижче список типових помилок фрилансера з порадами, як їх уникнути, може стати для вас дуже корисним.

Помилка №1: невиконання роботи в строго обумовлений термін (дедлайн)
Репутація будь-якого фрилансера прямо пропорційна його вмінню не порушувати терміни виконання роботи, не заходити за «обмежувальну лінію» (буквальний переклад англійського слова deadline) часу. А репутація для фрилансера - це єдине його надбання. Порушив терміни один раз, другий, третій - і клієнт, втомившись від цього, потягнеться до ваших колег.
Як уникнути помилки: пам'ятайте, що термін виконання роботи так само важливий, як і її якість. Перш ніж почати працювати, оцініть свої можливості - встигнете ви вкластися в строк чи ні. Почавши працювати, поділіть увесь обсяг на декілька частин і виконуйте поетапно.

Помилка №2: надто низькі розцінки
Новачки у фрилансерскій справі часто недооцінюють себе і просять у працедавця менше, ніж насправді вартує їх робота. У цьому немає нічого страшного лише в тому випадку, коли ви тільки починаєте пробувати себе в якості фрилансера і не маєте за плечима досвіду роботи або ділової репутації. Проте як тільки ви відчуєте себе досить досвідченим і кваліфікованим фрилансером, не соромтеся називати реальні суми в якості гонорару.
Як уникнути помилки: перш ніж починати роботу в якості фрилансера, «прозондуйте грунт». Поговоріть зі знайомими, які працюють в тій же сфері, що й ви, прогляньте оголошення в Інтернеті і виведіть для себе суму середнього заробітку.

Помилка №3: сварка з клієнтом
Робочий процес може не завжди проходити гладко, тому будьте готові до того, що в останній момент в сто разів ухвалений план будуть внесені зміни, обсяг робіт буде збільшений, термін здачі скорочений, а до ваших обов'язків додасться ще декілька пунктів. Зрозуміло, свої права як працівника слід відстоювати, але - з холодною головою. Дізнавшись про неприємні для вас зміни в роботі, не слід зривати зло на клієнтові - це непрофесійно і напевно пошкодить вашій майбутній репутації.    
Як уникнути помилки: якщо проблема в клієнтові, головне - не спілкуватися з ним відразу ж після того, як ви дізналися про неприємні для себе новини. Випустіть пар в іншому місці: порозмовляйте з  най    кращим другом, прогуляйтеся, випийте чашку кави. Одним словом, опануйте себе. Потім зв'яжіться з клієнтом і спокійно обговоріть з ним проблему, що виникла. Якщо від вас потрібна додаткова робота, або терміни з якоїсь причини перенеслися, обговоріть можливість виконання вимог клієнта і додаткову винагороду для себе. Не забудьте відмітити, що готові увійти в становище клієнта, але сподіваєтеся, що такі ситуації не повторяться. Таким чином ви продемонструєте, що ви - людина спокійна і професійна.

Помилка №4: один-два джерела доходу
Фрилансер у жодному разі не повинен мати усього один-два джерела доходу. Якщо основный працедавець раптом перестане потребувати ваших послуг, вам загрожує фінансова криза, поки ви не знайдете ще одного великого клієнта.
Як уникнути помилки: працюйте з різними клієнтами. Починаючи свою діяльність в якості фрилансера і знайшовши одного великого клієнта, не зупиняйтеся на досягнутому. Нехай у вас буде декілька клієнтів, які забезпечуватимуть вас постійною роботою (навіть якщо обсяги буду невеликими, ви візьмете кількістю).

Помилка №5: виконання нецікавої роботи
Часто фрилансер хапається за будь-який підробіток, аби отримати додатковий дохід, забувши про те, що перехід на фриланс був пов'язаний якраз із бажанням робити лише те, що цікаво.
Як уникнути помилки: вибирайте для себе те поле діяльності, яке приносить вам не лише матеріальне, але й моральне задоволення. Не бійтеся відмовлятися від пропозицій, які вам нецікаві.

Помилка №6: лінь
Давайте подивимося правді в вічі: бувають дні, коли зовсім не хочеться працювати. У цьому немає нічого страшного, якщо правильно розрахувати свій час і «нагнати» невиконаний обсяг робіт наступного дня. Проте декілька днів ліні означають, що ви самі позбавляєте себе доходу і зриваєте терміни виконання роботи.
Як уникнути помилки: іноді справді треба давати собі відпочити, врешті-решт, багато хто переходить на фриланс саме тому, що сам зможе планувати свій робочий час. Проте якщо «на носі» дедлайн, не давайте собі ніяких послаблень!